Slovenská pražírna kávy Coffeein slaví 15. července 2025 své čtrnácté narozeniny. Zakladatel Peter Szabó ji se svými lidmi vytáhl až na jednu z největších pražíren na Slovensku a cesta vzhůru stále pokračuje. Jaké byly dosavadní roky Coffeeinu, kolik kávy dnes Coffeein praží a jaké jsou budoucí vyhlídky této značky?
Více se dozvíte v přiloženém rozhovoru s Petrem Szabóem. Na úplném konci najdete také informace o aktuální narozeninové akci Coffeeinu.
Co pro tebe osobně znamená 14 let Coffeeinu?
Mám 36 let a z toho už 14 let pracuji s kávou. Značnou část života jsem tedy zasvětil pražení kávy a budování Coffeeinu. A káva není jen to, co dělám. Je to to, kým jsem. Pražení se stalo mou součástí, mou identitou. Dokonce mám pocit, že i moje kůže už začíná vonět jako pražírna (smích). Za ty roky se sen změnil v životní příběh, který pokračuje každý den s naším týmem, s farmáři, se zákazníky. Coffeein je dnes něco, co mě definuje. Je to mé životní dílo. Jsem to já.
A jak bys shrnul ten poslední, už čtrnáctý rok historie Coffeeinu? Byl doposud nejlepší?
Určitě ano. Poslední rok byl pro nás rekordní ve všech směrech. Upražili jsme nejvíce kávy v historii firmy, vyřídili jsme nejvíce objednávek a oslovili nejvíce nových zákazníků. Kromě toho jsme v nabídce měli nejvíce výběrových káv. Ale za všemi těmi čísly je něco ještě důležitějšího, energie našeho týmu. Mám pocit, že se každým rokem násobí. Každý v týmu dává do práce kus sebe a to je důvod, proč můžeme růst nejen jako firma, ale i jako komunita lidí, kteří milují kávu a chtějí dělat věci pořádně.

Pamatuješ si ještě první objednávku? Nebo moment, kdy jsi poprvé cítil, že z Coffeeinu může být opravdu velká značka?
Upřímně? Ještě ani teď se mi nechce věřit, že jsme vyrostli až na tak velkou pražírnu, jakou dnes jsme. Nepřišlo to však ze dne na den. Nebyl žádný jeden magický zlomový bod, od kterého by se všemu začalo dařit. Byl to dlouhý proces, který přetrvává. Roky tvrdé dřiny, neustálého učení se a zlepšování. Každý den se posouváme o kousek dál. Je to výsledek systematické práce, ne náhody. A přesně v tom je i naše síla. Náš úspěch má velmi pevné základy.
Děláme poměrně jednoduchou věc. Celé naše bytí je postaveno na tom, že hledáme kvalitní kávy, které pak dobře upražíme, zabalíme a posíláme zákazníkům – ideálně do 24 hodin. V podstatě celá naše činnost je popsána v jedné větě, ale na celý proces se dívám jako na leštění diamantu. Vše je možné v každé oblasti vždy zlepšovat.
Potkal jsi už několik kávových farmářů. Kdo z nich tě nejvíce zasáhl, případně na tvé cestě ovlivnil?
Každý farmář, kterého jsem potkal, má jedinečný příběh. Někdo zdědil farmu po rodičích a pokračuje v tradičním způsobu pěstování, jiní – zejména mladí – přinášejí do kávy nové nápady, technologie a odvážné experimenty. Ale pokud mám zmínit někoho, kdo mě osobně nejvíce fascinuje, tak je to Slovák Marián Takáč. Práce, kterou odvedl ve Vietnamu, je neuvěřitelná. Šel do cizího světa a pustil se do něčeho, co vyžadovalo (a stále vyžaduje) neskutečné odhodlání. To, co tam vybudoval, a jaký vliv má jeho práce na kvalitu kávy i na komunitu lidí kolem něj, je obdivuhodné. Pro mě je důkazem, že i jednotlivec může udělat obrovský rozdíl.
Náš tip: rozhovor s Mariánem Takáčem najdete ZDE.

Jsem fanoušek čísel a proto se musím zeptat i na toto: kolik kávy jste prodali za rok 2024 a jaká jsou vaše aktuální měsíční čísla? Posouváte laťku toho, co upražíte, čím dál výše?
Za rok 2024 jsme prodali 75 tun pražené kávy, což je pro nás neuvěřitelné číslo. Jen nedávno mi vyskočila vzpomínka na Facebooku – v červnu 2014 jsem tehdy ještě úplně sám prodal 335 kg kávy. Letos v červnu to bylo už 7190 kg. Samozřejmě, dnes je to už týmová práce. V pražírně nás pracuje osm, plus několik externistů mimo budovu. Tento růst není o jednom člověku – je to výsledek práce každého, kdo je součástí Coffeeinu. Bez tohoto týmu bychom se na taková čísla nikdy nedostali.
Co vám aktuálně nejvíce funguje? E-shop a prodej koncovým zákazníkům, případně B2B? Jak se to vyvíjí v tomto směru?
Úplně přesná čísla nemám, ale je to asi 60/40 ve prospěch maloobchodu, tedy prodeji kávy přes e-shop. Oproti minulému roku rosteme po stránce tržeb a množství upražené kávy o přibližně 20 %. V průběhu posledního roku nám však velmi dobře fungoval i velkoobchod. Lidé čím dál častěji nakupují naši kávu u našich partnerů jako YEME, FRESH či jiné menší obchodní řetězce, případně bio obchůdky po celém Slovensku. Myslím si, že za toto může i síla našeho brandu, na které neustále pracujeme. Lidé si nás možná nekoupí online a hned, ale znají naše fotky, videa, naše produkty a když kávu náhodně uvidí v obchodě, tak si ji koupí.
Vaše marketingová komunikace je dost silná. Neustále mi vyskakují vaše reklamy a zaujalo mě hlavně množství videí na sociálních sítích. Kolik jich ročně vytváříte a jakou roli hrají v budování značky?
Videa jsme začali tvořit asi někdy kolem roku 2023. Všechny marketingové poučky říkaly, že video je budoucnost a já jsem se rozhodl to využít. Máme to štěstí, že jsme parta kamarádů a dobře se známe, takže se ta videa vlastně tvoří sama. S nápadem přijde kterýkoli člen týmu, popřípadě si sedneme brainstormovat a na jedno posezení vymyslíme i 10 námětů. A hlavní je, že nás to moc baví. Dělat si srandu ze sebe, ze stereotypů a celkově tak ze všeho. Dívky se naučily stříhat, přidávat efekty a my s Andrásem zase působíme většinou v pozici herců. Máme nějaká alter ega, která používáme, dokonce některé příběhy mají i pokračování, skoky do minulosti, případně budoucnosti. Od malička jsem strašně rád vymýšlel příběhy, takže kromě pražení mě moc baví i psát scénáře na tyto skeče.
V průběhu letošního roku jsi vyhrál Slovak Roasting Masters a marketingově jsi to parádně využil. Máš nějaký odhad, jakou finanční výhodu to pro firmu mohlo mít?
Je velmi těžké to přesně finančně vyčíslit, ale určitě to pomohlo. Jednak našemu brandu, ale i mně osobně. Lidé nás začali ještě více vnímat jako pražírnu, která ví, co dělá. A mně samotnému to potvrdilo, že cesta, kterou kráčíme, je správná. Upřímně, dodalo mi to i osobní sebevědomí ve vlastním stylu pražení. Vím, že ne každému musí sedět, ale to je úplně v pořádku. Tento úspěch mě ujistil, že to, co dělám, má smysl. A také, že ty tisíce eur, které každý rok investuji do kurzů a školení, nepadají do prázdna, ale na úrodnou půdu.
Vrátím se ještě k tomu, že tento úspěch jste marketingově pořádně podchytili a mám pocit, že se o tom dozvědělo velmi mnoho lidí. Vypadá to tak, že marketing nadále patří mezi jednu z nejsilnějších stránek Coffeeinu. Mohl bys prozradit, kolik peněz do něj měsíčně dáváte?
Tak, jako se musím neustále vzdělávat v pražení kávy, se musím rozvíjet i v marketingu. Takto to vnímám. Jsou to propojené nádoby a všechno se vším souvisí. Marketing mě zároveň moc baví. Jde to ze mě přirozeně – nápady, kreativy, videa. Spíše mám problém rozhodnout se, co nedělat, než co dělat. Momentálně máme materiál a nápady na kampaně na další tři roky dopředu.
Ono se to u mě vlastně začalo už dávno. Po základní škole jsem chodíval do místního bazaru nakupovat a prodávat věci, vypaloval jsem cédéčka, kreslil Pokémony a prodával je spolužákům, případně sladkosti vyměňoval za hokejové kartičky. Takže si myslím, že ten „hustlerský“ mindset mám někde hluboko v sobě. Na rozdíl od pražení – to je léty vydřený skill.
A kolik utrácíte za ten marketing?
Přibližně 5 % z obratu. Ale kromě peněz tam jde i velké množství energie a času.
Zachytil jsem zprávy o tom, že Coffeein se brzy bude stěhovat. Přerostli jste své současné kapacity?
Ano, je to pravda. Tento projekt máme už rozjetý a rozdělený do několika fází. Ve vesničce u Šah jsme odkoupili pozemek se starou, přibližně 100letou budovou, která má svůj osobitý charakter a atmosféru. V první fázi z ní uděláme kavárnu a showroom, tedy místo, kde se bude dát zažít káva tak, jak ji vnímáme my. Ve druhé fázi se pustíme do výstavby úplně nové pražírny v zadní části pozemku. Naší ambicí je postavit technologicky nejvyspělejší pražírnu na Slovensku a možná i v celé střední Evropě. Chceme tím nejen získat nové kapacity, ale i ukázat, jak může vypadat moderní a udržitelná výroba výběrové kávy.

Financovat to budete z vlastních zdrojů, úvěrem, případně snad eurofondy?
Dostat se k eurofondům je běh na extrémně dlouhou trať a upřímně, nikdy jsem nebyl ten typ, co rád „žebrá“ o almužnu. Spíše věřím v poctivou práci a budování hodnoty vlastními silami. Samozřejmě, pokusíme se získat alespoň nějakou podporu na solární panely a udržitelné technologie, ale gro investice půjde z vlastních zdrojů a částečně i přes bankovní úvěr.
Kromě všeho, co jsme už zmínili, pracuješ i na nové knize. Vyjít by měla v létě. Jde všechno podle plánu?
Když jsem dokončil první vydání knihy, řekl jsem si, že už nikdy v životě nenapíšu další knihu, protože jsem u ní zestárl snad o deset let. Druhé vydání mělo být „jen mírně rozšířené a upravené“, ale jak už to bývá, během psaní se z toho stal úplně nový projekt. Knihu jsme začali předělávat od základů, což celý proces výrazně protáhlo. Zvětšili jsme formát a z 256 stran je více než 300. Původně jsme ji chtěli vydat k našim narozeninám, 15. července, ale finální verze si ještě žádá trochu času. Všem předplatitelům se tímto omlouvám. E-book (PDF verzi) dostanou 15. července a fyzická kniha jim přijde o měsíc později. V těchto dnech ji dáváme do tisku. Nejvíce času nám zabralo nové focení a následná postprodukce, ale pravdupověděno celý projekt byl mnohem náročnější, než jsem si původně myslel. Pracujeme na tom už přes půl roku.
Jak budou probíhat oslavy čtrnáctých narozenin?
Oslavy narozenin jsou pro nás vždy příležitostí poděkovat všem zákazníkům, kteří nás podporují a udělat jim radost. Jako každý rok, i tentokrát naše narozeniny oslavíme ve velkém. Připravili jsme pořádné slevy, dárky k objednávkám a i několik úplně nových káv, které při této příležitosti uvedeme. Máme speciální espresso blend „14 let COFFEEIN“ vytvořený právě pro tuto příležitost. Doplňují ho dvě výjimečné kávy z Hondurasu z farmy El Jardín – jedna zpracovaná klasickou mokrou metodou a druhá „dark room“ fermentací (anaerobně). A teď něco fakt speciálního: máme limitovanou edici Yellow Geisha z Kolumbie, ze které máme jen 100 balení a pražíme ji jen na filtr. Ze stálic se vrací Chopin. Zákazníci si ho vyžádali zpět jako rockového zpěváka na comeback, tak jsme sehnali ještě 300 kilogramů. A vrátí se i milovaný PINK KONG – tentokrát v úplně nové edici!
A co slevy a dárky?
Dlouhodobý kód BLOGOKAVE10 teď zákazníkům dává 14 % slevu a kromě toho jsme spustili i kód BLOGOKAVE14. Dalších 5 % se dá ušetřit tak, že se zákazníci zaregistrují na e-shopu coffeein.sk. Při nákupu nad 44 € je kromě toho doprava zdarma a zařazení do slosování o automatický kávovar DeLonghi. Při nákupu nad 70 € je kromě toho ještě 100 gramů speciální narozeninové kávy, 50 gramů výběrové kávy a 5 € kupón na další nákup. Nuže a při nákupu nad 120 € vše zmíněné, ale i 200 gramů výběrové kávy a 100 gramů oříšků MLSKA. Akce platí do konce července.








