Slovenská pražírna kávy Coffeein představila projekt s názvem „férové ocenění farmářů“. Prostřednictvím něho chce proklamovat, že za kávy, které prodává, byli farmáři férově odměněni a na oplátku dodali zrno nejvyšší kvality.
„Naším cílem není být nejlevnější pražírna, ale ta nejkvalitnější,“ stojí v stanovisku zveřejněném na webu coffeein.sk.
Coffeein na obaly svých káv přidal nálepku „Férově oceněná káva“, která značí:
- káva byla nakoupena za férovou cenu, která farmářům umožňuje důstojný život a zaručuje prostředky na další rozvoj farem
- jde o „current crop“, tedy nejčerstvější sklizeň, ne o „past crop“
- káva byla zpracována s důrazem na kvalitu, udržitelnost a inovace a splňuje standardy výběrové kávy (SCA 80+)
- káva byla upražena na pražičce, která má téměř nulové emise CO2
- káva byla vytříděna optickou třídičkou
- káva byla ručně zabalena v pražírně kávy COFFEEIN.
V této souvislosti jsme vyzpovídali zakladatele pražírny COFFEEIN Petra Szaba.
Proč ses rozhodl spustit projekt „férové ocenění farmářů“?
„Projekt jsem přinesl proto, protože v poslední době se cena kávy začala intenzivněji řešit v médiích i v online prostoru. Je to skvělé, protože to poukazuje na důležitost ohodnocení sběračů i farmářů. Problém je však v tom, že cenu zvyšují i ‚šmejdi‘, tedy firmy, které prodávají podřadnou, přepraženou, či starou kávu.“
„Může se to zdát jako klišé, případně prázdné fráze, ale právě díky vysokým cenám na trhu se náš slovenský trh začíná zaplavovat podřadnou ‚wannabe‘ výběrovou kávou, která je plná defektů, nebo je to mix starých a čerstvých sklizní a podobně. Setkávám se s tím čím dál častěji. Badge ‚férově oceněná káva‘ je tedy pro naše zákazníky, případně i potenciální, signálem, že koupí naší kávy garantujeme výše zmíněné atributy kvality a čerstvosti.“
Má vůbec pražírna dosah na to, aby byl farmář férově oceňován? Nezůstane drtivá většina peněz v jiných článcích dodavatelského řetězce?
„Když nakupuješ kávu formou direct trade, tak přesně víš, komu jdou peníze. Takových káv máme na eshopu aktuálně pět nebo šest. Kávu kromě toho samozřejmě nakupujeme i od importérů, ale jen od takových, kteří jsou roky ověření. Dostáváme od nich i ‚koláčové grafy‘, které nám ukazují, jak jsou odměňováni farmáři. Víme tedy, že peníze jdou na dobré místo.“
„Při současných cenách se však zviditelnil i nový problém: i někteří farmáři jsou podvodníci a často se jim podaří pražírny oklamat. Přišla nám například káva označená jako čerstvá sklizeň, ale byla citelně stará. Badge ‚férové ocenění farmářů‘ garantuje i to, že takovou kávu do oběhu nevypustíme. V každém případě jsme ji nevyhodili, ale napražili a darovali ukrajinským vojákům na frontě. A od daného farmáře více kávu nevezmeme.“
Jak je možné, že v cenách kávy jsou mezi jednotlivými pražírnami velké rozdíly? Někdo může například Brazílii či Kolumbii prodávat za poloviční cenu jako někdo jiný.
„Pro zákazníka je to poměrně těžko pochopitelné a většinou v takovém případě sáhne po levnějším variantě, což mě osobně mrzí. Levnější káva často pochází z průmyslových plantáží, kde se upřednostňuje kvantita před kvalitou. Kromě toho je mnohokrát ze starších sklizní a žádné ze známých značek o termínu sklizně své kávy ani neinformují – alespoň já jsem to na běžných supermarketových kávách ještě neviděl. Mnohokrát tedy v balíčcích mají i stará zrna, která už neposkytují téměř žádný kávový požitek. Toto dělají mnohé pražírny, které nákupem tzv. ‚past crop‘ uměle snižují své náklady a na zákazníka to funguje. Stará zrna už přitom ztratila svou čerstvost, aromatičnost i chuťový profil. V pražírně COFFEEIN vždy pracujeme jen s aktuálními a čerstvými sklizněmi, abychom vám přinesli maximální chuťový zážitek.“
A k tomu všemu přibalujete i záruku „garance vrácení peněz“, aby se noví zákazníci ničeho nebáli.
„Ano, takto to je. Zákazníkovi garantujeme, že pokud mu naše káva nezapasuje, tak mu bez zbytečných otázek vrátíme peníze, případně kávu vyměníme za jinou. Těmito kroky chceme širokému publiku, které ještě nepije výběrovou kávu, ukázat, aby se nebálo experimentovat. Podle mně jsou jen dvě možnosti: buď zákazník objeví skvělou kávu a doslova mu to změní život, nebo ji vyzkouší, nesedne mu a vrátíme mu peníze. O nic nepřijde, jen získá novou zkušenost.“
Náš tip: při nákupu na coffeein.sk použijte slevový kód BLOGOKAVE10.








