Neděle, 9 listopadu, 2025
sk Slovenčina cs Čeština
  • Blog o kávě
  • Slevové kódy
  • Všechny články
  • Pražírny
  • Defekty
No Result
View All Result
  • Blog o kávě
  • Slevové kódy
  • Všechny články
  • Pražírny
  • Defekty
No Result
View All Result
Blog o káve
sk Slovenčina cs Čeština
No Result
View All Result
Domů Exkluzivní

Káva ze supermarketu? Dobrá… ale jen jako pohlcovač pachu v ledničce

Ladislav Király Od Ladislav Király
3. června 2020
Bežná káva ako pohlcovač pachu v chladničke

Toto je obyčajná káva z bežného obchodu či supermarketu. Značku nebudeme menovať, ale podľa nášho kávového odborníka je vhodná jedine ako pohlcovač pachu do chladničky...

Share on FacebookShare on Twitter

S ostříleným kávovým gurmánem Michalem Šturcem jsme se teprve nedávno bavili o instantní kávě. Byl to doslova přelomový rozhovor, který překonal dosavadní rekord čtenosti Blogu o kávě a způsobil pořádné haló. Není se čemu divit, protože zkušený Bratislavčan, který za kávou procestoval více než 50 států a navštívil množství plantáží po celém světě, rozhodně není fanouškem instantní kávoviny a dal to jasně najevo. Podle něj to ani není káva a nikomu ji nedoporučuje pít.

Zde pochopitelně jde o pohled odborníka, který kávě zasvětil velkou část svého osobního i profesního života. Prošel všechny schůdky pomyslného kávového žebříčku a když už ochutnal to nejlepší, co tento svět nabízí, pochopitelně není ochotný sejít zpět a trápit se pitím druho- nebo třetiřadých produktů.

Jeho slova jsou vždy velmi přímá a trefná. Nechodí kolem horké kaše. Když jsme se ho zeptali na klasickou zalévanou kávu, respektive „turka“, odpověděl, že „její pití určitě není zdravotně v pořádku“ a zdůraznil, že z kávy se při tomto způsobu přípravy vyextrahují i škodlivé látky. Když to někomu chutná i takto, tak OK, proti gustu žádný dišputát, ale sotva to umíme nazvat uvědomělým kafíčkováním.

Káva ze supermarketu? Jedině jako pohlcovač pachu…

A příliš uvědoměle se podle všeho nechovají ani lidé, kteří kávu kupují v super- či hypermarketech. Pravděpodobně totiž netuší, že kvalitu tam rozhodně neseženou. Doslova „podhozené“ jsou tam jen reklamou vyšperkované produkty, o kterých si jen myslí, že jsou kvalitní. I když samozřejmě, že to neplatí o každém jednotlivci a čím dál více lidí nakupuje ve specializovaných obchodech, kde se dopracují k opravdu kvalitní výběrové kávě.

„Jednou jsem dostal otázku, jestli si i já kupuji kávu v supermarketu,“ prozradil Michal Šturc v rozhovoru pro Blog o kávě. „A odpověděl jsem přikývnutím: ‚Ano, jednou za čas. Jemně ji semelu, dám na podšálek a vložím do ledničky. Protože je vhodná jen jako pohlcovač pachu a určitě ne na pití‘.“

Michal Šturc, Casa del Caffé
Michal Šturc a káva, které zasvětil velkou část svého života.

Výběrové kávy je méně než pět procent

Opět jednou tvrdá, ale na druhé straně i trefná slova. A rozhodně ne nepodložená. Velemluvné byly totiž i další vyjádření: „Když jsme se před dvaceti lety začali kávou podnikatelsky zabývat a prodávat výběrové kávovníkové zrno z různých pěstitelských zemí, byla jeho celková světová produkce 8,5 milionů tun, z čehož byly jen dvě až tři procenta výběrové. Dnes to může být čtyři až pět procent.“

Kvalita se zvýšila, protože do hry vstoupili odborníci, kteří učí majitele kávovníkových plantáží vypěstovat kávovníkové zrno vyšší kvality. „Vyšší kvalita rovná se více peněz pro majitele kávovníkových plantáží,“ zdůraznil náš respondent a pokračoval v rozvíjení hlubší myšlenky: „V první fázi úpravy se kávovníkové třešničky zpracovávají buď mokrou nebo suchou metodou a v této fázi jsou kávovníkové zrna ještě netříděné. Pěstitelské země je pak rozdělí na pět až šest jakostních tříd a prodá se všechno.“

Do supermarketů míří káva nejnižší kvality

„Víte, kde skončí čtvrtá, pátá nebo šestá jakostní třída?“ položil nám Michal Šturc protiotázku. „Tak já vám to povím: jsou to kávy, které najdete v běžných supermarketech. Mleté kávy, instantní, kapslové. Jsou nabízené v pěkných obalech a mají dobrý marketing. Udělají tomu reklamu se známou tváří a zákazníka poutá právě to, ne však kvalita. Skutečnost je nakonec taková, že spotřebitel při koupi takové kávy nemá možnost zhodnotit reálnou kvalitu kávovníkového zrna.“

Čtěte také: Instantní káva není káva, zakázal bych ji prodávat

Je tu však i další problém. Pokud si v obchodě koupíme „značkovou kávu“, tak má zcela jinou kvalitu, než například v Itálii. „Tam si na ní pochutnají i bez mléka a cukru, ale u nás se tyto produkty takto vypít nedají,“ kroutil hlavou M. Šturc. „Ital, Rakušan a Němec si totiž kvalitu nechají doma pro své zákazníky a méně kvalitní kávu vyvážejí do zemí východní Evropy, čili i na Slovensko. A neplatí to jen o kávě, ale i o jiných potravinách.“

kávový gurmán Michal Šturc
Pokud se zastavíte v bratislavských prodejnách Casa del Caffé, možná potkáte i samotného Michala Šturce a získáte cenné rady.

Šturc: Kvalitní espresso si nežádá mléko ani cukr

Kávového znalce to delší dobu hněvalo a i proto se před dvěma desetiletími rozhodl, že to tak nenechá. Spolu se svými syny založil rodinnou firmu, prostřednictvím které začal tvrdý boj za změnu: Markom s prodejnami Casa del Caffé. „Chtěli jsme to prolomit. Po přibližně dvou letech se nám už Slováky začalo dařit přesvědčovat o tom, že existuje i vyšší kvalita, než to, co dosud pili na Slovensku. Předtím u nás nebyl nikdo, kdo by se zabýval vyšší kvalitou kávovníkového zrna.“

„Můj osobní názor je takový, že do opravdu kvalitního espressa nepatří mléko ani cukr. Vlastně ne že nepatří, ale to espresso je samo o sobě natolik kvalitní a dobré, že do něj nepotřebujete nic dávat. Přesně s tímto mottem provozujeme i naše dva obchody, ve kterých máme kávovníkové zrná, stoprocentní arabiky, z Jamajky, Nepálu, Havajských ostrovů, Kuby či Galapág.“

Kvalitní káva je jako luxusní auta

„Z pohledu kvality bych to neskromně přirovnal k luxusním autům jako Rolls-Royce, Lamborghini, Ferrari, Bentley,“ usmál se Michal Šturc. „Prodejem kapslových káv se ani nezabýváme. Je vtipné, že je najdete v prodejnách, kde prodávají různé textilie, domácí spotřebiče a k tomu i kávu. Nemyslím si však, že by tam lidé našli takovou kvalitu, jako v klasických coffee shopech.“

—————————————————

Náš tip: zasloužíte si pít kvalitní kávu – klikněte TU a zobrazí se vám aktuální slevové kódy do řemeslných pražíren kávy.

prodejna Casa del Caffé
0x Super článok
Speciální nabídka

Štítky: Michal Šturcrozhovor
Ladislav Király

Ladislav Király

Mám vás rád :)

Následující článek
kávovarič Lamka, Hubert Lamplota

Kávovar Lamka, patent brněnského kavárníka Huberta Lamploty

Please login to join discussion

KATEGORIE ČLÁNKŮ

  • Druhy kávových nápojů
  • Exkluzivní
  • Kavárny
  • Kávovary
  • Kávové trendy sociálních sítí
  • Kávový blogger
  • Metody přípravy
  • Ostatní
  • Pojď ochutnat řemeslnou pražírnu
  • Představení nových káv
  • Recenze kávových kapslí
  • Recenze kávy
  • Recepty
  • Zajímavá fakta o kávě
  • Zdraví

VAŠE SLEVOVÉ KÓDY

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

pražírna Labcafe - interiér

Řemeslná pražírna Labcafe z Rakovníka: Most mezi klasickou a výběrovou kávou

8. listopadu 2025
Zrnka z hrnka - chřibská pražírna

Zrnka z hrnka – chřibská pražírna: Řemeslná káva a keramické hrnky z Vřesovic

4. listopadu 2025
Ladislav Király - kávy od Piráta

Kávy od Piráta jsou jako dvě hrozny: Dostali jsme K.O. v prvním kole

31. října 2025
Back in Black od BeCafé - príprava espressa

Back in Black: Nová velmi levná kvalitní espresso směs od Be:Café

27. října 2025
Alan Jarrar a Kalliopé Jarrar Theodorakaku - STAV SE Espresso Bar

Nejlepší kavárna v Česku: Cenný titul ECTA získal brněnský STAV SE Espresso Bar

26. října 2025
Punk Unicorn od Coffeeinu - príprava espressa

Sweet Unicorn a Punk Unicorn: Zábavné marakujové blendy od Coffeeinu

25. října 2025
Blog o káve

Ochutnejte kávu z řemeslných pražíren a k té supermarketové se už nevrátíte.

Naše sociální sítě

KATEGORIE ČLÁNKŮ

  • Druhy kávových nápojů
  • Exkluzivní
  • Kavárny
  • Kávovary
  • Kávové trendy sociálních sítí
  • Kávový blogger
  • Metody přípravy
  • Ostatní
  • Pojď ochutnat řemeslnou pražírnu
  • Představení nových káv
  • Recenze kávových kapslí
  • Recenze kávy
  • Recepty
  • Zajímavá fakta o kávě
  • Zdraví

ZNAČKY

aeropress Alter-Nativ Be:café bezkofeinová káva cappuccino Coffeein cold brew dripper espresso filtrace vody filtrovaná káva french press Goriffee Hario V60 instantní káva Kofein koťogo káva káva a spánek káva a zdraví káva jako hnojivo Kávoholik kávovar kávové kapsle kávové nápoje Marián Takáč mletí kávových zrn mlýnek na kávu moka konvice negativní vlastnosti kávy nespresso obal kávy Popradská káva Pozitivní vlastnosti kávy pražení kávy příprava kávy Ready After recenze kávy recepty rozhovor Tchibo výběrová káva zajímavosti o kávě zelená káva Zlaté Zrnko

TOP ČLÁNKY

pražírna Labcafe - interiér

Řemeslná pražírna Labcafe z Rakovníka: Most mezi klasickou a výběrovou kávou

8. listopadu 2025
Zrnka z hrnka - chřibská pražírna

Zrnka z hrnka – chřibská pražírna: Řemeslná káva a keramické hrnky z Vřesovic

4. listopadu 2025
Ladislav Király - kávy od Piráta

Kávy od Piráta jsou jako dvě hrozny: Dostali jsme K.O. v prvním kole

31. října 2025
Back in Black od BeCafé - príprava espressa

Back in Black: Nová velmi levná kvalitní espresso směs od Be:Café

27. října 2025
  • Ceník
  • Zásady ochrany osobních údajů

Copyright © 2025 Blogokave.cz - Všechna práva vyhrazena. Vyrobeno Creawise.DIGITAL

Spravovat souhlas
K poskytování těch nejlepších zkušeností používáme technologie, jako jsou soubory cookie pro ukládání a/nebo přístup k informacím. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje.
Funkčné Vždy aktivní
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Upravit
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Blog o kávě
  • Slevové kódy
  • Všechny články
  • Pražírny
  • Defekty

Copyright © 2025 Blogokave.cz - Všechna práva vyhrazena. Vyrobeno Creawise.DIGITAL