Americké toulky party baristů Blogu o kávě pokračují. Po nedávné misi za americkými špiony a 5G kávou do McCafé jste nás zaspamovali zprávami. Množství z vás nás posílalo na další podobně laděnou výpravu, konkrétně do Starbucks. A my jsme vás poslechli.
Starbucks je po McCafé dalším gigantem zpoza velké louže, který otestoval naše mlsné jazýčky a citlivá bříška. Je třeba říct, že na rozdíl od Fresh Corner (Slovnaft) a McCafé (McDonald’s) je Starbucks provozovna, která se primárně zaměřuje na přípravu kávy. I proto jsme se tam vydali s většími očekáváními a vyššími nároky.
K nám do Košic dorazil Starbucks až v průběhu letošního roku. V obchodním centru Aupark otevřeli poměrně malou a útulnou provozovnu, která od začátku neměla nouzi o návštěvnost. Se Starbucksem přišel do Košic závan západu a americké kávové kultury. Je však Starbucks stejně dobrý, jako je populární?

Atmosféra ve Starbucks
Musíme uznat, že v něčem je Starbucks skutečně špičkový. Tím něčím je atmosféra. Košická provozovna na nás už od prvního momentu zapůsobila příjemným designem, skvělým playlistem a profesionálním personálem. Odevšad se na nás valily úsměvy personálu, příjemné vůně, tóny pohodové muziky a zvuky přípravy kávy. Bez ohledu na to, jak dopadnou následující minuty, ve kterých spolu s námi ochutnáte několik nápojů amerického giganta, schopnost vytváření atmosféry Starbucks zvládá na jedničku.
Nabízené nápoje
Při návštěvách provozoven společně prověříme několik kávových nápojů. Mezi nápoji se vždy objeví dvojité espresso, které nám poskytne nejčistší pohled na kávu připravovanou v provozovně. Výjimkou nebyl ani Starbucks. Kromě espressa jsme ve Starbucks zahlédli i možnost filtrované kávy, které jsme neodolali. Další z nápojů, do kterých se pravidelně pouštíme, jsou základní mléčné nápoje a sezónní nápoje se sirupy (pokud je provozovny nabízejí). Starbucks je známý svými mléčnými a sirupovými kávami a o to větší zvědavost v nás kvetla.

Jak „velké“ má být cappuccino?
Co nám už na první pohled nepadlo do oka, je možnost výběru velikostí mléčných nápojů. Cappuccino tall, grande a venti je z našeho pohledu jednoduše blud. Omlouváme se za výraz, ale cappuccino je cappuccinem právě díky určitému poměru kávy a mléka a díky určité technice přípravy. I proto jsme do naší ochutnávky vybrali namísto cappuccina flat white. Ten ve Starbucks nabízejí jen v jedné velikosti, což považujeme za správné.
Rychlá příprava a profesionální přístup
Po složitém prostudování stálé a sezónní nabídky kavárny Starbucks a příjemném rozhovoru s obsluhou jsme si objednali čtyři nápoje. Usadili jsme se a chvíli počkali, než baristka zahlásí naše jméno. I přesto, že kromě nás sedělo v kavárně množství dalších lidí, jsme nápoje dostali za chviličku. Rychlost přípravy a servis, ve kterém jsme nápoje dostali, tak hodnotíme na jedničku. Jak nám chutnalo, vám prozradíme v následujících řádcích.

Dvojité espresso (Filip)
Po McCafé a Fresh Corneru jsme po objednání dvojitého espressa poprvé dostali něco, co se espressu skutečně podobalo. Káva už na první pohled nevypadala vodnatě a zředěně. Espresso mělo příjemně vypadající cremu a já jsem se vlastně těšil na jeho ochutnávku.
Avšak čím víc se espresso blížilo k mým ústům, tím víc klesalo moje prvotní nadšení. Jako první mě zarazila vůně espressa. Aroma mi nelichotivě vráželo do nosu a mé čichové buňky spouštěly červené kontrolky s označením „nepij to“. Skládala se z výrazných prvků tmavého pražení a nepříjemného gumového zápachu. Kontrolky jsem nouzově vypnul a z espressa se napil. První doušek byl výbuchem hořkosti. Má ústa zaplavila silná hořkost, která na pár sekund absolutně znecitlivěla všechny chuťové buňky. Druhý doušek jsem takticky odložil až do momentu, kdy jsem se psychicky a fyzicky vzpamatoval z toho prvního. Tady jsem už v espressu začal rozeznávat několik chuťových prvků a vnímat jeho strukturu.

Začněme pozitivy. Nejpříjemnější vlastnost espressa od Starbucksu byla jeho struktura. Espresso bylo hutné, mělo smetanové tělo a na jazyku se velmi příjemně rozlévalo. Nebylo vodnaté a pocit z něj mi z jazyka nezmizel tak rychle jako při našich předešlých kávových toulkách.
Takto hezky se však už nedá mluvit o jeho chutích. Tmavý roast a pravděpodobně ne nejkvalitnější zrno měly za následek velmi vysokou hořkost, a ta potlačovala minimální sladkost, kterou jsem v espressu našel. Ze sladkých prvků se v espressu od Starbucksu objevují vlašské ořechy a mandle. Hořkost by se dala přirovnat ke spálené kůrce chleba a výrazné „gumovitosti“. Jak se asi dalo čekat, ovocnost a aciditu ve Starbucks nehledejte. Upřímně, já jsem takové espresso dopít nedokázal bez cukru ani s cukrem.

Překapávaná káva / Batch brew (Filip)
Druhým čistě kávovým nápojem, který nás v nabídce Starbucks zaujal, byla překapávaná káva. Za barem jsme uviděli „batch brew maker“ nebo česky překapávač na kávu. Tabulka s nápisem: „Pike place roast – Medium roast“ naznačovala, že Starbucks používá pro přípravu filtrované kávy v porovnání s espressem úplně jiný, světlejší roast.
Při objednávce jsme zvolili menší velikost. I menší velikost nápoje však znamenala poměrně velký hrnek plný kofeinu. Batch jsem dostal horký, a tak chvíli trvalo, než jsem si byl schopen z kávy usrknout. Chuť a vůně mě příjemně překvapily. Oproti espressu to ani zdaleka nebyla taková tragédie.

Ve vůni jsem našel oříšky a kakao, což se přeneslo i do chutí. V kávě převládla oříšková sladkost a kakao v dochuti. Nepříjemných chutí v kávě nebylo mnoho. Dochuť kávy byla na můj vkus hořčí, ale ne nesnesitelná. Tělo kávy zase lehčí, ale ne příliš vodnaté. Hlavním kamenem úrazu překapávané kávy ze Starbucks byla její fádnost a nudnost. V kávě jsem jednoduše nenašel nic, co by mi říkalo: „Dej si ještě jeden hlt!“
Proto jsem nebyl schopen dopít už i tak velké množství batchu, který mi barista ve Starbucks načepoval. Sladkost a jemná hořkost si jednoduše žádala alespoň špetku acidity, která by ostatní chutě oživila a ozvláštnila. Přirovnal bych to k pocitu, kdy se vám k obědu žádá nějaký kompot, salát nebo čalamáda, které dotvoří jídlo svou aciditou. Ale odhlédnuto od fádnosti se batch ze Starbucks zařadil mezi to lepší, co jsme v kavárně amerického giganta ochutnali.

Flat White (Gabriela)
Poté, co obsluha zavolala mé jméno, jsem si rychle utíkala vzít svůj nápoj. Když jsem dorazila k pultu, zůstala jsem opravdu zaskočená. Na pultu mě čekal krásný flat white jako z učebnice. Dostali jsme ho naservírovaný v krásném šálku s velmi povedeným latte artem. Říká se, že oči jedí první. To jednoznačně platí i u nápojů. Chutně vypadající nápoj je určitě lákavější, než když vám mléko jen tak vlijí do double shotu espressa. Samotná barva kávy nevypadala být příliš tmavá, a tak jsme doufali, že espresso nebude přeextrahované.


Když jsme vzali šálek do ruky, zdálo se nám, že flat white je teplejší, než by měl být. Nebyl tak horký jako v McCafé, avšak i ve Starbucks by se na teplotě dalo zapracovat. Množství mléčné mikropěny bylo akorát a latte art způsobil, že mléko bylo vynikajícně promíchané s espressem. Velmi nás překvapilo, že samotný flat white vůbec nebyl špatný. Ano, byl o něco hořčí, avšak je vhodný pro milovníky čokoládovo-oříškových mléčných kávových nápojů. My v redakci Blogu o kávě nevyhledáváme hořké chutě v mléčných drincích. Přesto musíme uznat, že šlo o poměrně dobré flat white. Avšak dobré je jen na trojku.

Pumpkin Cream Cold Brew (Gabriela)
Do Starbucks jsme šli s jasnou vizí, že musíme ochutnat i Pumpkin Cream Cold Brew. Nedávno jsme se tento ikonický podzimní drink pokusili napodobit: přečtěte si článek o Pumpkin Cream Iced Filter. Proto jsme byli velmi zvědaví, zda jsme naším receptem trefili recept Starbucksu.
Nápoj jsme dostali do vysokého průhledného poháru, ve kterém bylo cca 2 dcl cold brew s ledem a na vrchu sladká nažloutlá dýňová pěna. Vrstva pěny se postupně začala ponořovat do cold brew. Škoda, že se pěna ponořovala opravdu rychle, a tak nám nezbylo dostatečné množství času na ochutnání samotného cold brew. Avšak před úplným promícháním jsme mohli cítit samotnou chuť kávy. Cold brew bylo na náš vkus příliš hořké a bez jakékoli ovocnosti. Ochutnali jsme i samotnou pěnu. Čekali jsme, že chuť dýně nebo koření bude výraznější. Na náš vkus byla velmi málo dýňová a přebíjela ji neidentifikovatelná sladkost.
Po smíchání jsme dostali sladký mléčný nápoj připomínající ledové latte s jemnou kořenitostí v pozadí. Musíme říct, že naše verze Pumpkin Cream Cold Brew byla jednoznačně povedenější a Starbucksu doporučujeme zajistit si sirupy od Vlčích sirupů, které jejich drinkům dodají pořádnou dávku sladkosti, kořenitosti, a v případě Pumpkin Spice i výraznou chuť dýně.

Bonus: Starbucks Colombia instantní káva
Během čekání ve frontě jsme si prohlíželi Starbucks. Do tohoto podniku nechodíme, a tak jsme uchváceně hleděli na poličky. Najednou nám zrak padl na bílo-hnědou krabičku. Medium Roast Coffee. Colombia. Až jsme přestali dýchat. To je přece instantní 100% arabika z Kolumbie! Tu musíme mít! Ihned jsme si jeden balíček koupili.

Nemohli jsme se dočkat, až přijdeme domů a tuto chuťovku si připravíme. O kávě v sáčku moc nevíme. Doslova jen to, že jde o středně praženou kávu, stoprocentní arabiku z Kolumbie. Malý sáček jsme chytře otevřeli a jeho obsah nasypali do šálku. Kávový prášek jsme podle instrukcí zalili 230 ml horké vody.

Když nápoj vychladl, nabrali jsme dostatek odvahy se napít. Nabyli jsme však pocit, že to, co pijeme, je hořká voda a ne káva. Nápoj byl mdlý, bez chuti. Nejvýraznější chuťová vlastnost byla hořká dochuť. Kromě ní jsme v kávě nenašli žádné chuťové prvky.

Je Starbucks kavárna nebo životní styl?
Starbucks je první plnohodnotná kavárna z naší výpravné série. A je to rozhodně cítit. Oproti McCafé a Fresh Corneru jsme se konečně v kavárně cítili příjemně. Prostředí, personál a servis na nás zapůsobily skvělým dojmem.
Na druhé straně, nápoje měly své silnější i slabší stránky. Káva, kterou ve Starbucks pro přípravu jednotlivých nápojů používají, je jednoznačně tou nejslabší stránkou.
Tady nastává otázka: „Jak může být Starbucks tak úspěšný, když používá k ničemu zrna?“ Odpovědí je pravděpodobně marketing, příjemný design, zaškolený personál, útulné prostředí a hlavně hektolitry mléka a sirupu, které zákazníci v kavárnách vypijí. Samotná káva hraje podle nás ve Starbucks jen druhotnou roli. Na prvním místě je životní styl a ne kvalita produktu.







