Supermarkety a běžné obchody s potravinami mají smysl. Bez problémů v nich nakoupíte základní potřeby jako chléb, mléko, vejce a podobně. Ano, i kávu, ale její kupování v supermarketech je podle mě velká chyba. Pokusím se vám vysvětlit, proč byste v obchodě kávu kupovat neměli a proč byste si ji měli objednávat přes specializované eshopy.
V supermarketech je nekvalitní káva
Ano, nekvalitní. I když na pultech prodejen najdete mnoho známých značek, kvalitní káva se tam nachází jen velmi výjimečně. Silné značky (ano, i ta, která vás právě napadla) to dělají šikovně: nakoupí levné zrno, upraží ho, zabalí do poutavého marketingu a běžný zákazník si pak myslí, že nakoupil kvalitu. Jenže nenakoupil.
Zkuste se podívat na obaly těch káv. Co se z nich dozvíte? Já vám to povím: v podstatě nic. Možná tak to, zda jde o arabiku nebo robustu. Neznáte však region pěstování, přesný původ kávy, neznáte odrůdu a neznáte ani způsob jejího zpracování.
V takovém případě si můžete být jisti jednou věcí: jde jen o kávu nízké komoditní kvality a v balíku se nachází všechno možné. Megamix různých odrůd různých zpracování z různých koutů světa. Taková zrna pak známé značky přepraží (lépe řečeno spálí) a vystaví na pultech.
Není káva jako káva
My tady na Blogu o kávě píšeme o pražírnách kávy, které to dělají jinak. Nakupují kvalitní zrno s původem a osobitým charakterem. Například v závislosti na tom, o jakou odrůdu kávovníku jde, v jaké půdě a v jaké nadmořské výšce vyrůstal, jak byla zrna jeho třešní zpracována. To vše dává kávě charakter, který bychom měli chtít zachovat.
Etiopská káva pěstovaná v nadmořské výšce 2 200 metrů musí chutnat jinak než brazilská káva z výšky 800 metrů nad mořem. A geisha musí chutnat jinak než caturra. Kdybychom si za příklad vzali sféru jablek, tak jablka Granny Smith také nekupujete v jedné hromadě s jonatánkami. A dalšími třiceti pěti odrůdami.
Jsme fanoušci výběrové kávy. Výběrová káva je o výběrovém přístupu ve všech článcích dodavatelského řetězce. Začíná to ručním sběrem, pokračuje tříděním zrn, kvalitním zpracováním, exportem a končí citlivým pražením, správným zabalením a lokální distribucí.
Proč se pražírnám supermarkety nevyplatí
Kvalitní kávu, která by splňovala podmínky výběrovosti, v supermarketech v podstatě nenajdete. A když se to některé pražírně v malém množství případů náhodou i podařilo, není to pro ni žádné terno. Obchodním řetězcům totiž musela nabídnout obrovskou slevu ve výši minimálně 40 až 50 procent. V zájmu toho, aby byla na očích, se tedy zřekla v podstatě celého zisku.
Pražírny produkující komoditní kávu na to mají, protože nakupují levné zrno. Pražírny pracující s výběrovou kávou jsou maržově omezenější. I proto kašlete na nakupování kávy v supermarketech a upřednostněte eshopy. Fakt.
Faktor Slovensko
Kromě toho jde při nakupování kávy ještě o jednu zásadní věc. Pravděpodobně nevíte, ale až 80 procent kávy prodané na Slovensku bylo praženo v zahraničí. Zjednodušeně řečeno: peníze doslova na fůrách vyvážíme do zahraničí a živíme firmy, které nechtějí produkovat dobrou kávu.
Zkuste někdy ochutnat kávu z malých slovenských řemeslných pražíren a pochopíte, o čem jsem tady psal. Kromě maximálního kávového požitku podpoříte i slovenské podnikatele, kteří díky vám dokážou zaměstnat další lidi, lépe je zaplatí a z toho všeho bude mít vícenásobný užitek i stát jako takový.
Abyste to měli co nejsnadnější, zařídil jsem pro vás slevové kódy na kávu z řemeslných pražíren. Je mnohem lepší než ta supermarketová. Ochutnejte a dejte mi vědět, zda jsem měl pravdu.






