Malé pražírny kávy si vystačí s o něco jednoduššími obaly než velké. Může za to skutečnost, že káva z řemeslných pražíren má často dobu spotřeby jen šest měsíců, přičemž káva od velkých korporátních značek dva roky. Obaly komoditních káv by proto měly být „vyzbrojeny“ i metalickou vrstvou. V rozhovoru pro Blog o kávě to řekl jednatel kofipack.com Jakub Kolínek, jehož společnost se věnuje výrobě obalů hlavně pro pražírny kávy a čokoládovny.
Jakub Kolínek se v segmentu obalů pohybuje od roku 2016, v minulosti působil jako obalový specialista ve firmách Sonnentor, Ambiente nebo Villgain. Položili jsme mu několik otázek týkajících se obalů a zeptali jsme se i na to, kolik stojí mega, luxusní a magický obal, kterým se rád chlubí Versace.

Představme si situaci, že si založím pražírnu kávy. Všechno mám připravené a právě jsem ve fázi rozhodování, do čeho budu kávu balit. Jaké jsou základní možnosti?
JK: Existuje množství různých typů obalů. Jsou obaly se zipem, bez zipu, jsou sáčky různých tvarů. Nelze uniformně doporučit jeden jediný. První otázka by podle mě měla stát tak, že jaká bude minimální trvanlivost kávy.
Proč?
JK: Od toho se totiž odvíjí obal. Pokud máte kávu, na kterou chcete dát spotřebu do šesti měsíců od data pražení, tak můžete klidně použít obaly bez metalické vrstvy. Když to bude více než šest měsíců, je lepší zvolit obal, který má uvnitř metalickou vrstvu. Káva se sice ani v jednom případě nezkazí, ale ovlivní to její aroma. Obal by měl být ideálně třívrstvý a s jednocestným ventilem.

Kterou možnost byste doporučili zvolit vy? Je některá možnost vhodnější pro menší a jiná zase pro větší pražírnu?
JK: Toto přímo navazuje na předcházející odpověď. U malých pražíren je běžnou praxí používat obaly bez metalické vrstvy. Také jsou to třívrstvé obaly, ideální pro spotřebu do 6 měsíců od data pražení. U větších pražíren, kde je vyšší minimální doba trvanlivosti, bych je nedoporučoval.
Předpokládám, že u větších pražíren narážíme na různé komerční nebo komoditní značky, jejichž kávy mohou stát ve skladech nebo na pultech klidně i rok, než se prodají. Tyto značky tedy mají obaly s metalickou vrstvou?
JK: Ano, přesně tak. U větších pražíren je standardem použití metalické vrstvy, případně hliníku uvnitř sáčku. Vzhledem k delší skladovací době si nemohou dovolit riskovat propustnost UV světla.

Na vaší stránce kofipack.com jsem viděl i informace o úplně průsvitném sáčku. Proč takový sáček není dobrá volba?
JK: Přímé UV záření může způsobit degradaci některých látek v kávových zrnech, například antioxidantů a aromatických složek. To může následně ovlivnit vůni a kvalitu kávy. Transparentní obal bych z tohoto důvodu nedoporučoval. Tedy jedině tak při rychlé spotřebě.
Nedávno jsme na našich sociálních sítích uveřejňovali TOTO video. Slovenská celebrita označovaná jako Versace promoval obal své kávy jako mega luxusní. Jaký je to sáček?
JK: Jde o obal bez metalické vrstvy, což však neznamená, že je špatný. Používá ho hodně pražíren. Na pohled to vypadá na třívrstvý plastový sáček z polyetylénu a EVOH fólií. EVOH je čirá fólie s výbornými bariérovými vlastnostmi.

Kolik přibližně stojí jeden kus takového sáčku při objednávce například 5 000 kusů? A kolik je cena obalu s metalickou vrstvou?
JK: Cenové rozdíly při použití metalické vrstvy, případně bez ní, jsou minimální. Pohybujeme se tu okolo částky 8 Kč/obal (v přepočtu podle aktuálního kurzu 32 centů) včetně kávového ventilu (bez potisku). U celopotištěného obalu je cena vyšší, ale vždy záleží od množství a použití tiskové technologie.
Co říkáte na různé formy „ekologických“ nebo recyklovatelných obalů? Které jsou nejlepší?
JK: Nejlepší obal je žádný obal. Ale vážně: toto téma je na hlubší diskusi. Můj názor je však takový, že ekologický obal neexistuje. Ano, můžeme se bavit o recyklovatelných obalech, případně o biologicky rozložitelných. Musíme se však ptát, co se s obaly děje po roztřídění do správných kontejnerů. Skončí opravdu na recyklační lince? Zrecyklují se nebo skončí v lepším případě ve spalovně? Rozloží se kompostovatelné obaly skutečně biologicky? Nevznikají tak mikroplasty, které se dále dostávají do půdy? Otazníků je velmi mnoho.

Myslíte si tedy, že recyklovatelné obaly nemají smysl?
JK: Ne, to nechci říct. Někde se začít musí a čím více recyklovatelných obalů se bude vyrábět a nabízet, tím rychlejší může být cesta k celkové udržitelnosti. V roce 2030 nás navíc čeká gamechanger v podobě nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2025/40, které nařizuje, že všechny obaly uvedené na trh musí být recyklovatelné a označené recyklačními symboly pro správné třídění. Určitě je to krok vpřed k sjednocení obalových materiálů do mono struktur a snížení ekologického dopadu. Musíme však udělat i to B a využít potenciál recyklovatelných materiálů. U kávových obalech to však zatím nevidím.
Ještě bych přidal jednu marketingovou otázku. Může být kvalita zpracování obalu a jeho design důležitější než samotná káva?
JK: Při prvním kontaktu určitě, protože lidé mají rádi pěkné věci a vybíráme přece očima. Většina pražíren však určitě chce, aby se lidé vraceli pro chuťové zážitky. Pokud je obal dobrý, ale káva ne, asi bych si další koupi rozmyslel.

Na kterých sociálních sítích vás zákazníci mohou sledovat?
JK: Zákazníci nás mohou sledovat na Instagramu @kofi_pack, případně se mohou zastavit u nás v Otrokovicích (město nedaleko Zlína), kde máme výrobu.
O kofipack s.r.o.
Firma kofipack s.r.o. vznikla s myšlenkou pomoci pražírnám a čokoládovnám s brandingem obalů, a to včetně designu. Není to jen o sáčcích, do nabídky totiž patří i tašky, kelímky, potravinářský balicí papír. Všechno na jednom místě, s vlastním potiskem od malých množství.
K zákazníkům kofipack s.r.o. nepatří jen pražírny a čokoládovny, ale i výrobci proteinů nebo čajů. Mezi nejznámější zákazníky patří čokoládovna Herůfek, případně pražírny DotCoffee nebo Coffeespot. Více informací naleznete na kofipack.com.








