Pumpkin Spice Latte se stal jedním z nejpopulárnějších podzimních kávových nápojů a postupně rozšířil nabídku nejen Starbucks, ale i dalších kaváren po celém světě. Dá se říci, že se z Pumpkin Spice Latte stal kulturní fenomén, který každoročně signalizuje příchod podzimu a období kolem „Dušiček“. Věděli jste však, že i když „pumpkin“ znamená dýně, tak původně v tomto nápoji žádná dýně nebyla? Prozradíme vám více.
Partnerem tohoto článku jsou Vlčí sirupy, v jejichž nabídce najdete Pumpkin spice sirup vhodný pro přípravu Pumpkin Spice Latte.

Co je to Pumpkin Spice?
Pumpkin Spice je směs koření, která je charakteristická pro podzimní období a často se používá v receptech na dýňový koláč (Pumpkin Pie) a jiné sezónní pochoutky. Tato směs obvykle obsahuje skořici (dodává sladkou a hřejivou chuť), muškátový oříšek (přispívá zemitou a mírně hořkou příchutí), hřebíček (pro hloubku a jemně pikantní podtón), zázvor (dodává mírně pálivou chuť) a nové koření (přispívá sladko-pikantní arómou).
Všechny tyto ingredience se společně starají o to, že jídlům a nápojům dodají příjemnou a aromatickou, jakousi podzimní chuť. Když se podíváme hlouběji do historie, tak toto koření najdeme jako součást americké pekařské tradice. Dva recepty na „pompkin pie“ se nacházejí už v kuchařské knize z roku 1798. V jednom z nich byla jako koření použita kombinace muškátového oříšku a zázvoru, ve druhém nového koření a zázvoru. V novinovém receptu z roku 1839 se zase zmiňovala kombinace skořice a zázvoru. Dýně nikde.
Pumpkin Pie Spice
O sto let později, konkrétně ve 30. letech minulého století, se na trhu objevilo koření označené jako Pumpkin Pie Spice, tedy koření na dýňový koláč. Nabízely ho například společnosti Thompson & Taylor Spice Co nebo McCormick & Company a jeho výhoda spočívala v tom, že už nebylo nutné kupovat všechny složky koření samostatně.
Verze společnosti Thompson & Taylor, která byla představena v roce 1933, obsahovala až devět druhů koření. Zachovaný inzerát neprozrazuje, které konkrétně to byly, ale balení bylo k dispozici za 10 centů a mělo vystačit na 12 koláčů. Verze společnosti McCormick & Company, která přišla na trh v roce 1934, byla skromnější: obsahovala skořici, zázvor, muškátový oříšek a nové koření.

Éra kávového spekulování
Když se ptáte, jak toto všechno souvisí s kávou, právě teď vám to prozradíme. Tak, jak spekulujeme my, spekulovali i naši předchůdci a snažili se přijít na to, co všechno ke kávě pasuje a jak by byla nejchutnější. Přidáním whisky vznikla irská káva, přidáním bohaté vrstvy šlehačky vídeňská káva a umíte si představit, že podobných pokusů byly stovky.
Asi nikoho nepřekvapí, že v rámci experimentů do kávy putovaly i různé typy sirupů. Není možné vypátrat, kdo tak udělal první, ale více zdrojů zmiňuje společnost Torani. Ta měla v roce 1982 představit první sirup vhodný na ochucené latte. Byl to vanilkový sirup.
Důležitá úloha Starbucksu
S ochucenými kávovými nápoji dlouhodobě experimentoval i Starbucks. Tým vývojářů vedený Peterem Dukesem dostal v roce 2003 za úkol vymyslet nový sezónní nápoj. Cílem bylo přinést do nabídky něco inovativního, co by rezonovalo s atmosférou podzimu. Skupina při vývoji testovala různé příchutě a testy jí tak trochu překvapivě začaly naznačovat možný úspěch různých koření. Následně se do receptu snažili zakomponovat takové, které by nejlépe zachytily duši podzimu.
„Začali jsme obrovským brainstormingem a tabuli jsme naplnili různými nápady,“ řekl Dukes, jehož slova cituje stránka starbucks.com. „Na tabuli jsme měli minimálně stovku nápadů. Když jsme je měli všechny sesbírané, začali jsme některé postupně vyškrtávat, abychom se dostali k seznamu přibližně dvaceti různých příchutí. To všechno včetně čokolády a karamelu – tedy toho nejpopulárnějšího, s čím si kávu asociujeme. Ale byl tam i pomeranč, byla tam skořice a byla tam i dýně.“
Tým kolem Dukese se pustil i do průzkumu veřejného mínění a nejlépe v něm obstály čokoládové a karamelové nápoje. Jak jinak. To by byla sázka na jistotu. Ve hře však přesto zůstávala dýně, která byla do jisté míry unikátní a s jejímž nasazením by počítal jen málokdo. Dýně postoupila až do výzkumně-vývojového labu Starbucksu nacházejícího se na sedmém patře sídla společnosti v Seattlu.

Legenda praví, že členové týmu s sebou na jaře roku 2003 přinesli různé kýčovité podzimní dekorace a například i dýňové koláče. Jednoduše cokoli, co jim pasovalo k podzimu. Vytvořili si tak dobrou atmosféru, která je pomyslně přenesla do vytipovaného období a začali spekulovat. Dýňový koláč jim k espressu velmi pasoval a začali se výrazněji ubírat tímto směrem. Espresso nakonec zkombinovali s dýňovým kořením a napěněným mlékem, vše doplnili šlehačkou a kapkou polevy z dýňového koření. Hotovo.
Zrození Pumpkin Spice Latte
V tomto období ještě nebylo zřejmé, jak by se nápoj mohl jmenovat. „Chtěli jsme vsadit na opravdu unikátní označení, například fall harvest latte (latte podzimní sklizně, pozn. red.),“ zavzpomínal Dukes. To, že nakonec uspěl úplně jiný název, asi nemusíme připomínat. Zrodilo se Pumpkin Spice Latte.
Na podzim roku 2003 následoval velký test. Starbucks nový nápoj nasadil přibližně ve stovce provozoven ve Washingtonu D.C. a ve Vancouveru. „Už po prvním týdnu tržního testu jsme věděli, že máme vítěze,“ konstatoval Peter Dukes. „Vzpomínám si na to, jak jsem manažerům prodejen telefonoval a zjišťoval jsem, jak se daří novému nápoji. Z jejich hlasů jsem cítil nadšení.“
Důležitá role sociálních sítí
Na další podzim, tedy v roce 2004, už Pumpkin Spice Latte debutovalo na celém území USA a Kanady. Nápoj však nebyl až takový hit, jak naznačovaly první týdny a Starbucks dokonce uvažoval i o jeho možném stažení z trhu a nahrazení něčím jiným. Nebylo jasné, zda se na další podzim zase objeví v nabídce.
„PSL se sice uvedlo velmi dobře, ale následně jsme diskutovali i o tom, zda jeho nasazení neukončíme,“ říká Dukes. „V té době jsme se drželi myšlenky, že chceme stále přinášet nové a čerstvé věci. Naštěstí jsme ho však vrátili do nabídky a s příchodem sociálních sítí pak všechno vystřelilo na úplně novou úroveň.“

První boom sociálních sítí jako Facebook a následně i Twitter přišel kolem roku 2006. Distribuování fotografií Pumpkin Spice Latte pomohlo, nápoj se stal doslova sociálním fenoménem a na různých platformách sklízely úspěch i hashtagy jako #PSL nebo #PumpkinSpiceLatte.
PSL se stalo synonymem podzimu a ukázalo se, jak důležité je upravovat nabídku podle sezónnosti. Přece jen v chladný říjnový den si člověk dá raději Pumpkin Spice Latte než ledovou kávu. Kavárnám obměna nabídky velmi pomáhá, pro marketéry je to cenný nástroj.
Pumpkin Spice Latte bez dýně?
Pumpkin Spice Latte ve svém názvu nese dýni (anglicky pumpkin, pozn. red.), avšak ve skutečnosti žádnou dýni dlouho neobsahovalo. Koření Pumpkin Spice ji v sobě nemá a po letech nasazení se populární latte začalo setkávat se stále častější kritikou. Je produkt věrohodný, když má v názvu dýni, ale reálně ji neobsahuje?
Změna přišla v roce 2015 a Starbucks ji oznámil prostřednictvím svého blogu: „V této sezóně bude PSL vyrobeno i za pomoci skutečné dýně a bez karamelového barviva.“
„Nové Pumpkin Spice Latte bude obsahovat espresso, mléko, směs s příchutí dýňového koření vyrobenou ze surovin včetně dýňového pyré, šlehačky, vanilkového sirupu a kořeněnou polevu ze skořice, muškátových oříšků, hřebíčku a zázvoru,“ informovala společnost.

Kolik stojí Pumpkin Spice Latte?
Pumpkin Spice Latte nikdy nebylo právě nejlevnější a Starbucksu pomohlo dobře vydělat. Zajímavé informace týkající se vývoje jeho ceny přinesla stránka money.com. Její archiv týkající se nápoje se datuje do roku 2005, kdy Pumpkin Spice Latte ve verzi grande stálo v průměru 3,35 amerického dolaru.
Přes čtyři dolary se cena vyšplhala v roce 2009, pět dolarů překročila v roce 2016 a šest v roce 2023, přičemž v roce 2024 je průměrná cena PSL na úrovni 6,50 USD. Jednoduchá matematika říká, že cena této podzimní pochoutky stoupla v průběhu let o 94 procent, přičemž celková inflace v USA byla za tu dobu jen 57 procent. Starbucks tedy na nápoji vydělává čím dál více.
Podle stránky MarketWatch jsou roční tržby společnosti Starbucks z prodeje Pumpkin Spice Latte někde mezi 400 a 800 miliony amerických dolarů, přičemž střízlivý odhad by mohl být kolem 500 milionů.
Jak si připravit Pumpkin Spice Latte?
V redakci Blogu o kávě jsme si Pumpkin Spice Latte připravovali už dříve a naše tipy jsme shrnuli v článku „Domácí Pumpkin Spice Latte: Vyzkoušeli jsme ho na automatu i páce“. Postupovali jsme tak, že jsme do šálku nejprve nalili sirup Pumpkin Spice od Vlčích sirupů, do něj jsme připravili espresso a vše jsme zalili napěněným mlékem.
Existují však i jiné možnosti. Mléko a sirup je možné napěnit i společně, a to přibližně v poměru 10:1. Vzniklou směsí se přelije espresso a je hotovo. Případně třetí možný postup: nejprve dát do sklenice sirup, zalít ho napěněným mlékem a následně espressem.

Pumpkin Spice sirup od Vlčích sirupů
Tak jako v Blogu o kávě podporujeme slovenské pražírny kávy, podporujeme i jiné slovenské výrobce. Kvalitní sirupy – a mezi nimi i sirup Pumpkin Spice vhodný pro přípravu Pumpkin Spice Latte – vyrábí společnost Vlčí sirupy z Polonin.
„My jsme takoví naturalisté,“ řekl pro Blog o kávě Miroslav Telehanič z Vlčích sirupů. „Všechno děláme přírodně, bez aromat, barviv, dochucovadel a konzervantů. Dovolím si říct, že hlavní rozdíl oproti klasickým maloobchodním značkám je právě v tomto. Kromě toho si myslím, že v každé naší láhvi je cítit trochu lásky, případně jakési řemeslnosti. Vše je vyráběno ručně z ovoce a ne z koncentrátů. A veškeré ovoce je zpracováváno přímo u nás ve výrobě.“
Zásadní otázka zní: je v sirupu Pumpkin Spice od Vlčích sirupů i dýně? „Ano, je. Přidali jsme ji tam hlavně kvůli její přirozené sladkosti a textuře, kterou vytvoří,“ konstatoval Miroslav Telehanič s dodatkem, že celé složení tohoto sirupu je odtajněno na webu vlciesirupy.sk.






