Do další vášnivé recenze jsme si vybrali kávu, o jejíž zhodnocení jste nás žádali vy. Občas si pro tento účel kávu vybíráme sami, občas však vyslyšíme vaše přání a prosby. Usoudili jsme, že místo v recenzním žebříčku si zaslouží i Costa Coffee a pustili jsme se do práce.
Kávu jsme neobjednávali, ale zašli jsme do běžného obchodu, kde jsme narazili na Signature Blend. Jednalo se o medium roast (střední pražení) s intenzitou označenou jako 8. To by mohl být dostatečně reprezentativní produkt, který by nám mohl načrtnout, jak to v té Costa Coffee vlastně dělají a na jakou cílovku útočí.
Je to dobrá káva nebo jde jen o velkou značku se silným marketingem? Čtěte dál, dozvíte se více.

Bodování
Připomeňme, že v rámci bodování Blogu o kávě může každá káva získat maximálně 50 bodů. Celkem 25 z nich udělí baristé Filip Lörinc(@chlorofilip) a Gabriela Drenkova(@gabrielaa.d), deset uděluji já jako šéfko Blogu o kávě (@ladislavkiraly), pět udělíte vy jako čtenáři za design obalu a po pěti bodech lze udělit za transparentnost (zda známe její přesný původ a složení) a za poměr ceny a kvality.
Aktuální pořadí hodnocených káv najdete v nabídce jako RECENZE KÁV.
Baristi 6/25
Zrna
„Při pohledu na zrna je hned jasné, že jde o poměrně běžnou supermarketovou komoditní kávu. Mezi zrny je možné vidět několik odrůd či zpracování, které jsou pražené přesně tak, jak je zvykem u většiny podobných káv. Zrna nejsou spálené, ale jde o tmavé pražení na hraně přepražení. Je velmi pravděpodobné, že právě pražení je to, co bude dominovat v chuti kávy.“

Aroma
„Aroma je vlastně také jaksi na hraně. Není ani příjemná, ale ani obzvlášť nepříjemná. Taková ta tradiční vůně tmavě pražené komoditní kávy, tedy zemitá, dřevitá, tabáková, troška spálených pneumatik. Ale fakt jen troška.“
Cupping
„Naše předpoklady se při cuppingu stoprocentně potvrdily. Za horka, tepla i studena byla káva hořkastá, trpká s poměrně nepříjemnou dochutí. V chuti dominovaly tóny pražení, nic jiného jsme v kávě nenašli.“

Espresso
„Káva na obale uvádí, že je vhodná pro přípravu espressa, ale i filtrované kávy. My jsme vyzkoušeli obě možnosti. Espresso mělo těžké tělo, v chuti převládaly dřevité a tabákové tóny. Dochuť byla hořkastá a poměrně dlouhotrvající, ne však extrémně nepříjemná. Jednoznačně nápoj, který si žádá zjemnění mlékem, případně cukrem.“
Filtr
„Filtr z Costy byl tak trochu úlet. Po cuppingu a espressu jsme věděli, že káva na filtru určitě nebude chutnat příjemně, ale i tak jsme se pustili do přípravy přes aeropress. Zvolili jsme recept s nižší extrakcí, no výsledek byl napriek tomu výrazně hořký, chuťovo prázdný a nepříjemný.“

Celkové hodnocení
„Costu bychom ve výsledku zařadili mezi průměrné supermarketové komoditky. Pokud ji máme přirovnat k některé z káv, které jsme už recenzovali, tak by to byl Starbucks Blonde roast. Jde o kávu, která kromě chuti pražení nenabídne nic obzvlášť zajímavé či příjemné. Není však pražená příliš tmavě, a proto, zejména v mléčných nápojích, pravděpodobně uspokojí velmi konzervativního konzumenta kávy.“
„Káva může obsahovat a nabízet i krásné vůně a příjemné chutě, ale v tomto případě se nic takového neudálo. Bohužel.“
Detailní bodování: aroma 1,5 – acidita 0,5 – tělo 2 – dochuť 0,5 – celkový dojem 1,5.

Já 3/10
Dobrá zpráva je ta, že z pohledu na zrna a z prvního aromatického vjemu mi žádný vlas nevypadl. Nebylo to tedy nejhorší. Na obale píšou intenzitu 8 a medium roast. V překladu do češtiny to znamená pražení těsně před hranici druhého pukaní tak, že zrna ještě nevypotila olej. Nejsou tedy olejnaté, což je malý plus.
Jak jsem už nejednou zmínil, při komoditní kávě pražírna moc nevymyslí. Disponuje různými zrny z různých koutů světa, které jsou navíc zpracované různými metodami. Musí je tedy nějak uniformovat, aby chutnaly alespoň přibližně stejně.
Pozdrav pro Gargamela
Zpravidla se to dosahuje přepražením, tedy dlouhým pražením, které v kávě zabije aciditu, ovocnost a další plusy, no a zůstane jen hořkost. Za mě je to špatné, ale silným značkám se lidi nějakým způsobem podařilo přesvědčit, že káva by vlastně měla být hořká a nechutná. Přesně to je ta káva pravého kávíčkáře. Ale nenechám se dál unášet vírem těchto úvah.
Káva byla podle mě pražená příliš dlouho. Pokud bych to chtěl říct liběji, možná slovy Gargamela, káva byla pražená pomalu a právě v tom je její čarovné kouzlo, i když to vlastně žádné kouzlo není. Nevím jestli chápete, ale snad ano.

Pokora a úroveň
Všechny supermarketové kávy jsou v zásadě stejné a velmi podobně pražené. Jedna o špetku světlejší, druhá o špetku tmavší, ale všechny jsou v zásadě stejně na *****. Mám však v sobě potřebnou pokoru a úroveň, takže to slovo hovno jsem vyhviezdičkoval.
Když jsem pěkně vypadající espresso položil před manželku Janku, připomnělo jí to časy dávno minulé. Okamžiky, když někdy na konci minulého tisíciletí procházela popred kávovou prodejnu (zmínila značku Eduscho) a šel odtamtud takový nepříjemný zápach, že jí zvadla kytička, kterou držela v pravé ruce.
Pneumatika ze Zetora
Já jsem měl zase pocit, že sedím na kraji hořícího smrkového lesa s doutníkem v ruce, přičemž do ohně právě někdo přihodil starou pneumatiku ze Zetora. I když toto všechno může vyznít špatně, zažil jsem už i mnohem horší kávové zážitky. Při tmavém pražení Starbucksu jsem například seděl uprostřed toho lesa ve skládce pneumatik umístěné na kopě rašeliny.
Všeobecně věřím, že díky onomu květnatému popisu už přesně víte, jak tato káva chutná. Podle mě je tak či tak jednou z lepších supermarketových – tedy alespoň toto pražení 8. Já jí dávám 3 body. Sice do mého života nic pozitivního nepřinesla, ale na druhé straně mi ani neublížila. Od komoditní kávy se víc čekat asi nedá, z ní by oskarové chutě nevytáhl ani Kevin Costner. Na Costa Brava vás tato káva myslí věruže nepřenese.
Jemná káva s oříškovými tóny
Negativem je určitě mírně nepříjemná dochuť, která mi brání dát víc bodů. Pokud bych se nechtěl vyjadřovat odborně, řekl bych, že je to taková ta smradlavá pachuť, kterou z tebe tvůj konverzační partner zacítí i hodinu po dopití. Frajerka aj dvě. Manželka možná i tři.
Pobavilo mě, že podle popisu to má být „jemná káva s oříškovými tóny“. Zase jednou mám pocit, že asi žiju v jiném časoprostoru jako autoři té věty. Nevadí.

Poměr cena/kvalita 2/5
My jsme tuto kávu koupili v potravinách za 6,99 €, což je tedy za takovou bídnou kvalitu dost vela. Když jsem však trochu pogooglil, přišel jsem na to, že průměrná cena na Heuréce je k okamžiku publikování této recenze 4,57 € za 200 gramů, minimální cena je dokonce 4,23 €.
Jde o poměrně široké spektrum cen a rozhodli jsme se, že za tento poměr cena/kvalita udělíme 2 body. Samozřejmě, že když si někdo koupí kávu za téměř 7 eur, dostane za své peníze poměrově menší hodnotu, jako když si ji koupí za 4,23 €.
Zaujalo mě i to, že až do 29. ledna byla podle Heuréky cena této kávy jen 2,73 € za 200 gramů. To by byla asi jediná férová cena, která by dobře odzrkadľovala to, co se nachází v sáčku.
Transparentnost 0/5
Transparentnost kávy je extrémně důležitá a zas a zas to napíšu při každé recenzi. Když chceme, aby byli farmáři férově ohodnoceni, potřebujeme s nimi obchodovat co nejpříměji. Musíme znát jejich jméno a farmu a musíme o nich něco vědět. Jakou odrůdu kávy pěstují a jak ji zpracovávají? To by byl jen úplný základ.
Při Costa Coffee to bohužel nevíme. Neznáme varietu kávy a ani způsob zpracování, neznáme ani region pěstování a dokonce neznáme ani stát, odkud káva pochází. Starbucks psal alespoň o „stoprocentní arabice z latinské Ameriky“. Bylo to málo, ale udělili jsme za to alespoň bod.
A co píše Costa Coffee? Že je to „stoprocentní pražená zrnková káva“ a na obale najdeme i „směs pražených zrnkových káv Arabica a Robusta“. Nevíme tedy absolutně nic. Směs káv různých odrůd, různých variet a různých zpracování z celého světa. Z hlediska transparentnosti je to zatím největší bída, jaká se nám v tomto roku dostala do rukou.
Design obalu 2/5
O pěti bodech, které udělujeme za design obalu, rozhodujete pravidelně vy, čtenáři Blogu o kávě. Při Costa Coffee jste rozhodli, že káva své bodové konto zveľadí o dva body.
V uveřejněné anketě jsme nasbírali celkově 269 hlasů, přičemž 90 z toho bylo za dva body, 63 za jeden, 57 za tři, 32 za čtyři, 18 za nulu a 9 za pět bodů.
Celkové hodnocení 13/50

Další zajímavosti
O kávě
Tuto zvykne být kapitola, ve které vysvětluji varietu dané kávy. Při Costa Coffee ji bohužel neznáme a obal nás informuje jen o několika nesmyslech. Prý jen 5 procent kávovníkových zrn je dostatečně dobrých pro Costa Coffee, protože všechny farmy musí mít certifikát Rainforest Alliance.
Jakoby to bylo špatně, ale ve světě kvalitní kávy to nestačí. Ochrana přírody a ekologie by měly být absolutní samozřejmostí, ale chtěli bychom znát i region pěstování, farmu, konkrétní odrůdu kávy a způsob zpracování. Jen v takovém případě bychom mohli hovořit o kvalitní kávě a reálně bychom od ní mohli něco chtít.
Nebaví mě ani nesmysly, že jde o práci plnou lásky a na to, aby vybrali vhodnou kávu, potřebovali 112 pokusů. Či takové něco. Já naopak potřebuju jen jeden pokus na vyjádření víry, že těmto marketingovým debilinám a zavádějícím bludům nikdo nevěří.
A samozřejmě píšou, že je to „pomalu pražená káva“. Už jsem pochopil, že toto je recept všech komoditních pražiarov na to, ako v káve zabiť akúkoľvek ovocnosť a aciditu a zachovať len horkosť. Naší úlohou je naopak vysvětlovat, že toto všechno je ve skutečnosti jen zabíjení kávy a její skutečné krásy. Kdo by ještě nevěděl, tak káva je ovoce.
Stop pomalému pražení!
Příběh Costa Coffee
Costa Coffee je britský kávový řetězec se sídlem v anglickém Dunstable nacházejícím se pár kilometrů severně od Londýna. V roce 1971 ho založil Sergio Costa s bratrem Brunem a zpočátku rostl jen pomalu. První obchod otevřeli v roce 1981 a ještě v roce 1995 měla Costa Coffee na ostrovech jen 41 obchodů. Škoda, že to tak nezůstalo.
Potom však přišel odprodej společnosti Whitbread a všechno začalo brutálně akcelerovat. V roce 2009 už Costa Coffee v Cardiffu otevřela tisící obchod. V rovnakom roku odkúpila aj poľský reťazec Coffeeheaven, vďaka ktorému jej pribudlo 79 ďalších obchodov v strednej a východnej Európe.
No a aby toho nebylo málo, Whitbread PLC v roce 2019 společnost Costa Coffee za několik miliard odprodal Coca-Cole a akcelerace pokračovala. V lednu 2022 (novější údaj nemám) měla Costa Coffee už téměř 4 000 provozoven v 38 zemích na čtyřech kontinentech.
Až 2 467 jich bylo ve Velké Británii, 459 v Číně, 150 ve Spojených arabských emirátech, 147 v Polsku a například až 58 v České republice. Dobrá zpráva je ta, že na Slovensku jich je přesně 0. Osobně věřím, že sem nikdy žádná Costa ani nepřijde a že lidi stihneme včas vychovat k tomu, aby upřednostňovali kvalitní transparentní kávu ze slovenských pražíren a ne těchto komoditních costlivcov.
Příběh o 112 vzorcích
Jak jsem psal, Costa má sice sídlo v Dunstable, ale založená byla jinde. V roce 1971 ji Sergio a Bruno Costovci, jejichž rodina se do Anglie v 50. letech přestěhovala z italské Parmy, založili na Fenchurch Street v Londýně.
Právě tu se udál ten zázračný, bájný a doslova biblický okamžik, když Sergio a Bruno naslepo ochutnali 112 vzorků a vybrali tu pravou, z níž vznikl Signature Blend. Netuším, co za vzorky to musely být, když vybrali toto.
Tu bych nenápadně připomněl, že káva chutná každý rok jinak. Tedy alespoň ta výběrová z konkrétní farmy. V některé sezóně je víc slunce, v jiné víc deště, někdy může být naopak dlouhodobě o stupeň či dva chladnější nebo teplejší. Všechno toto má na kávu jako takovou vliv a rozdíly mezi sezónami mohou být enormní. Kolikrát se pražírnám stalo, že v jednom roce si našli skvělou kávu z určité oblasti, ale o rok později ji nekoupili, protože byla celkem jiná.
Když se dnes někdo pyšní tím, jak kávu nastavil před půlstoletím, když byly navíc jiné klimatické podmínky, tak to není nic jiného, než útok na totální nevědomost lidí. Sorry.
Stěhování a 123 tun kávy denně
Poptávka po nekvalitní a přepražené kávě rostla, takže v roce 1978 bylo nutné přestěhovat se. Společnost se přesunula do jižního Londýna a v londýnské části Lambeth na Old Paradise Street na zelené louce postavili novou pražírnu, která nakonec fungovala až do roku 2017.
V květnu roku 2017 však bylo potřebné vynaložit novou investici ve výši 38 milionů liber, protože pražírna přestala kapacitně stačit. Costa Coffee v Basildone postavila novou a roční kapacita stoupla z 11 000 na 45 000 tun kávy. To znamená, že za den vědí upražit asi tak 123 tun.
Součástí sídla je mimochodem i tréninkové centrum, ve kterém dokážou ročně vyškolit 3 000 baristů. Já to těm chlapcům a děvčatům nezávidím, protože mají těžkou robotu. Vykouzlit kávu z přepražených třetiřadých zrn, podat ji zákazníkovi a usmívat se, jakože je to super káva… to chce kromě baristického školení i psychologické.
Costa mimochodem kromě horkých a studených nápojů prodává i sendviče, zákusky, pečivo a rychlé občerstvení. Od roku 2020 prodává i kávu v plechovkách a ledovou kávu.
Costa Coffee na Slovensku
Síť Costa Coffee od roku 2019 působila i na Slovensku. Potom však rozvoj značky v našich končinách negativně ovlivnila pandemie a řetězec od nás k 1. červenci 2021 odešel. Na Slovensku fungovaly jen čtyři kavárny Costa Coffee, přičemž první pro zákazníky otevřeli 18. ledna 2019 v Bratislavě.
„Je nám líto, že musíme slovenský trh opustit. Byla to pro nás skvělá zkušenost poznat i zákazníky na Slovensku. Několikaměsíční lockdown a uzavření kaváren bylo z dlouhodobého hlediska neudržitelné. I v této době jsme museli platit nájmy a další fixní náklady,“ řekl v tom čase ředitel Costa Coffee pro Českou republiku a Slovensko Aleš Fránek.
Závěr
V recenzi jsme dospěli k tomu, že Costa Coffee bohužel nenabízí kávu mimořádné kvality. Opět jednou jde jen o komoditní kávu, která je však opradena kvalitním marketingem. Ukazuje se, že v hlavách lidí v drtivé většině případů vyhrává marketing a jen u malého množství populace kvalita. Tak se to dělá. V našem žebříčku to stačilo na 13 bodů z 50. Hodně nebo málo? Posouzení necháme na vás.
Aktuální pořadí hodnocených káv najdete v nabídce jako RECENZE KÁV.
Náš tip: zasloužíte si pít kvalitní kávu – klikněte ZDE a zobrazí se vám slevové kódy do řemeslných pražíren kávy.






