Lavazza patří mezi největší pražírny kávy na světě. Podle finance.yahoo.com jí v roce 2021 patřilo celkově sedmé místo, podle některých jiných zdrojů byla devátá. Tak či tak dost dobré. Z evropského pohledu je Lavazza absolutní gigant a na našem trhu patří mezi nejsilnější značky. Proto je v podstatě samozřejmé, že si vysloužila místo i v našem recenzním žebříčku.
Rozhodli jsme se, že si posvítíme na nejpopulárnější a nejprodávanější produkty Lavazzy. Na našich instagramových účtech jsme provedli průzkum a opět jednou jsme využili i Heureku. Oba přístupy vedly ke stejným výsledkům: nejpopulárnější je Lavazza Qualita ORO, druhé místo patří produktu Lavazza Crema e Aroma. Tak jsme si je zakoupili.
Zaujalo nás, že z chuťového hlediska jde o dost rozdílné produkty. Qualita ORO nás i mírně pozitivně překvapila, kávě Crema e Aroma jsme však absolutně nedokázali přijít na chuť. Více vám prozradíme v recenzi.

Bodování
Připomeňme si, že v bodování Blogu o kávě může každá káva získat maximálně 50 bodů. Celkově 25 z nich udělí baristé Filip Lörinc (@chlorofilip) a Gabriela Drenková (@gabrielaa.d), deset udělím já jako šéf Blogu o kávě (@ladislavkiraly), pět společně udělíme za design obalů a po pěti bodech může káva získat za transparentnost (zda známe její přesný původ a složení) a za poměr cena/kvalita.
Aktuální pořadí hodnocených káv najdete v nabídce jako RECENZE KÁV.
Baristé
Qualita Oro 9,5/25
Zrna
Jde o směs šesti odrůd arabik z Jižní a Střední Ameriky. To je vidět i na zrnech. Zrna jsou, co se týká velikosti a tvarů, různorodé. Našli jsme i množství defektních a deformovaných zrn a relativně velké množství „quakerů“. Pražení však není ani zdaleka přestřelené. Oproti výběrovým espresso roastům je samozřejmě tmavší, ale na poměry supermarketových komoditek bychom Lavazzu Qualita Oro zařadili mezi ty světlejší.

Aroma
Po aromatické stránce je káva poměrně příjemná. Absentují zde výrazné vůně pražení. Káva voní cereálně až chlebově. Po namletí se v kávě projevily kromě cereálních i kořenité tóny a v pozadí jakási mírná spálenina.
Cupping
Za největší překvapení při cuppingu Lavazzy Qualita Oro považujeme přítomnost vcelku příjemné acidity. Ta se projevila za tepla i studena. Acidita nepůsobila ovocně, spíše jogurtově, vůbec se nebila s chuťovými prvky pražení a sladkostí pražených ořechů, které se v kávě taktéž vyskytly. Jak už u supermarketových komoditek bývá, největším negativem kávy byla její dochuť. Ta působila jaksi zatuchle, těžce a trpce.

Espresso
Na espressu jsme se snažili v kávě dosáhnout podobné synergie jogurtové acidity a pražených ořechů, jaká se v kávě ukázala při cuppingu. To se nám podařilo při o dost kratších extrakčních časech, než jsme běžně zvyklí. Espresso chutnalo nejlépe při extrakci mezi 16 až 18 sekundami a poměru 1:2. Překvapila nás příjemná jogurtová acidita a sladké pražené ořechy. Dochuť espressa nebyla ohlušující a dlouhotrvající, avšak nepůsobila bůhvíjak příjemně. Tělo espressa bylo středně těžké, smetanové. Espresso ve výsledku působilo poměrně vybalancovaně a na poměry supermarketů fakt překvapivě příjemně.
Celkové hodnocení
Qualita Oro od Lavazzy nás velmi příjemně překvapila. Z toho, co nám supermarkety doposud tento rok v recenzích nabídly, patří určitě mezi ty nejchutnější. V kávě jsme objevili i opravdu příjemné chutě. Espresso nepůsobilo těžce a spáleně, naopak, bylo poměrně „fresh“ a sladké. Největším mínusem kávy je její dochuť, která je však na poměry supermarketů znovu velmi nadstandardní.
Detailní body: aróma 1,5 – acidita 3 – tělo 2 – dochuť 1 – celkový dojem 2

Crema e Aroma 3,5/25
Zrna
Crema e Aroma obsahuje 40 procent arabiky a 60 procent robusty. Zrna jsou znovu různorodé. Našli jsme kvantum deformovaných a defektních zrn. Pražení je v tomto případě o něco tmavší než při Qualita Oro. Zrna působí mírně olejnato. S menší námahou je rozmačkejte mezi prsty.


Aroma
Směs nese ve svém názvu slovo Aroma. Očekávali jsme tedy kávu s nadstandardní arómou, ale realita byla jiná. Aróma kávy je poměrně ostrá, ve vůni dominuje pražení. Ostrost arómy nám překážela před namletím, ale i po namletí.
Cupping
Na cuppingu působila Crema e Aroma na všech teplotních stupních poměrně ploše. Jediné, co jsme v chutích objevili, byly chutě připomínající chléb (hlavně jeho kůrku) a hořkost pražení. Tělo kávy bylo poměrně těžké a v dochuti převažovalo pražení.

Espresso
Vyzkoušeli jsme několik receptů, ale z Crema e Aroma se nám nepodařilo vytáhnout žádné zajímavé chutě. Espresso pokaždé působilo těžce, „zakouřeně“ a hořce. Kde tu se v espressu objevily cereální až obilninové chutě, ale ty přehlušovala hořkost. Dochuť kávy byla taktéž hořká a dlouhotrvající. Lavazza kávu doporučuje zejména do mléčných drinků. Zkusili jsme i mléčný variant. Mléko se však při silné hořkosti kávy na moc nezmohlo a výsledné cappuccino nepůsobilo chuťově příjemně.
Celkový dojem
Crema e Aroma není příjemná ani po chuťové a ani po aromatické stránce. Tmavší pražení a vysoký obsah robusty z ní dělá příliš hořký nápoj, který nenabízí prakticky žádné zajímavé chutě. Nedoporučujeme.
Detailní body: aróma 0,5 – acidita 0 – tělo 1,5 – dochuť 0,5 – celkový dojem 1

Já
Lavazza Qualita ORO 4/10
Pohled na zrna naznačil, že by to nemuselo být úplně nejhorší – tedy alespoň co se supermarketového světa týká. Zrna totiž naoko nebyla přepálená a tento poznatek mě celkem příjemně překvapil. Vím, že volným okem stupeň pražení nedokážeme rozlišit, protože stupeň karamelizování sacharózy jednoduše nevidíme. Většinou nás však barevný vjem neklame a zjevně neklamal ani tu, protože káva byla poměrně OK.
Na to, že jde o komoditní no-name směs bez blíže specifikovaného původu, která navíc nestojí moc peněz, mě ochutnání Quality ORO fakt překvapilo. Samozřejmě, že z této kávy nijak neodpadávám, ale poměr cena/kvalita sedí. Celé tajemství Quality ORO bude asi v tom, že káva není přepražená. Tím pádem je to jakžtakž pitné, není to těžké na žaludku a není mi z toho enormně zle.
Pro jistotu jsem si dal jen pár glgů, abych přehnaně neriskoval, ale udělám něco, co jste asi nečekali: Lavazzu pochválím. Jednoduše cena je tu vzhledem k dané kvalitě a pitelnosti v pořádku. Na jednom eshopu jsem kilovku našel dokonce za 12,90 €.
Za mě je to káva na úrovni Intensiva od Ebeniky, které jsme testovali před týdnem. Za to jsme dali 13,90 €, ale bohužel jen za 220 gramů. Lavazza tedy v tomto porovnání vyšla jako jednoznačný vítěz, což mě dost mrzí, protože v první řadě bych chtěl promovat slovenské pražírny kávy. Škoda.
Lavazze Qualita ORO uděluji čtyři body.

Lavazza Crema e Aroma 2,5/10
Tato káva je už pro silnější žaludky. Bohužel. První náhled do balíčku poodhalil velmi mnoho tmavých zrn, mezi kterými je paradoxně i několik světlých. Zabloudily. Zrna jsem si vysypal na ruku, abych si je lépe prohlédl, a dlaň mi zůstala mastnější než vlasy Ľuboše B.
I další vjemy bych klidně přirovnal k onomu podivínovi. Taková ta temnota, kterou v moderním světě nechceš. Káva nevoní dobře, právě naopak, zapáchá. O to víc mě překvapil název Crema e Aroma, tedy „créma a vůně“, který bych mojí začátečnickou italštinou překřtil na Crema e Smrad. Nepřeháním.
Chvíli poté, co jsem si kávu připravil, vstoupila do kuchyně manželka Janka a zvláštně tam zahundrala. Zpomedi neidentifikovatelných pazvuků jsem z druhé izby rozpoznal jen slova „fuj, to co tu tak smrdí“. Když jsem jí zakřičel, že je to „crema e aroma“, zavládlo v kuchyni grande ticho.
Chuťově to nakonec bylo o něco lepší než po aromatické stránce, ale bodově uletět příliš nemůžu. Za mě je to dost těžká a nepříjemná káva, která nedělá dobře žádnému mému smyslu. Patří do kategorie káv, u kterých nerozumím, jak tohle někdo může dobrovolně pít. Tohle je opravdu sebetrýznění.
Celkově této kávě uděluji 2,5 bodu. Je zlá, ale bohužel, pil jsem i horší.

Poměr cena/kvalita
Lavazza Qualita ORO 3,5/5
Lavazza Crema e Aroma 2/5
Lavazzu Qualita ORO je možné na slovenských eshopech najít za méně než 13 eur za kilo, což je vzhledem k nabízené kvalitě odpovídající cena. Není to káva, kterou bychom chtěli pít, ale dobře odzrcadluje cenu a je to tedy fajn. Dáváme 3,5 bodu. Kávě Lavazza Crema e Aroma dáváme 2 body: sice to není dobrá káva a nedoporučujeme její kupování, ale za těch 10,90 € za kilo je to vlastně poměrně OK. Tohle je asi nejpříjemnější překvapení, které jsme při Lavazze zažili.
Transparentnost
Lavazza Qualita ORO 1/5
Lavazza Crema e Aroma 1/5
Na obale Lavazza Qualita ORO píšou, že jde o stoprocentní arabiku a na obale Lavazza Crema e Aroma jsme našli, že je to kombinace arabiky a robusty. Informací je tedy velmi málo a je zřejmé, že je to komoditní no-name směs všeho možného. V obou případech.
Když jsem trochu googlil, našel jsem, že „Lavazza Qualita Oro 1kg je unikátní kombinace 6 nejlepších odrůd Arabica ve Střední a Jižní Americe, odborně vyrobených a dokonale smíchaných“. Tedy pořádný blud.
Při produktu Lavazza Crema e Aroma zašlo bludárenie copywriterů ještě o něco dál. Tato káva je prý měřítkem kvality dobré kávy. Prý „má svěží plnou chuť bez náznaku přepražení a vynikající cremu.“ Odpadl jsem, zase jednou. Našel jsem i to, že 40 % složení tvoří arabika a 60 % robusta.
Oběma kávám za tuto „transparentnost“ udělujeme jeden bod.
Design obalu 1/5
Co se týká designu obalu, tentokrát jsme vás vyzvali reagovat na Instagramu. Drtivá většina z vás hlasovala za 0 nebo 1 bod z pěti a jen sem tam jsme objevili vyšší hodnocení. Obě Lavazzy za obal dostávají po jednom bodě.
Když chceš příště spolurozhodovat, followuj mě na IG @ladislavkiraly.


Celkové hodnocení
Lavazza Qualita ORO 19/50
Lavazza Crema e Aroma 10/50
Další zajímavosti:
Historie značky Lavazza
Lavazza byla založena ještě v roce 1895 v italském Turíně. Učinil tak Luigi Lavazza, jehož potomek Alberto Lavazza je dnes prezidentem. Nevím, jestli byl rok 1895 pro světovou kávu šťastný nebo nešťastný, ale i kdyby Lavazza nevznikla, možná by vznikla nějaká Poprazza a byli bychom tam, kde jsme dnes.
Dost však bylo těchto temných úvah. Lavazza to zjevně dělal dost dobře a lidi přesvědčil, že i nechutná káva jim vlastně může chutnat a narostl tak, že dnes má společnost okolo 4 000 zaměstnanců a v roce 2019 měla výnosy ve výši 2,24 miliardy eur.
Lavazza má šest továren, z nichž tři jsou na území Itálie a tři tedy nejsou na území Itálie. Pobočky má v mnoha dalších státech a distributoři Lavazzy jsou ve více než 90 zemích.
Lavazza se pyšní tím, že „vynalezla koncept blendování“. Opět jednou před nimi snímám klobouk, protože smíchali dvě nebo více špatných káv, z nichž jim vyšla další špatná, ale lidi dokázali přesvědčit, že je vlastně dobrá. A to je fakt umění.
Luigi Lavazza
Přistavil bych se i u zakladatele společnosti jménem Luigi Lavazza. Ten studoval obchodní školu a chemii a možná by i zůstal ve fachu, kdyby se mu nepoštěstilo udělat si devět dětí. Kvůli tomu byl natolik vyčerpaný, že potřeboval nakopnout. A založil pražírnu. Nebo tak nějak to mohlo být.
V každém případě jsem se dočetl, že Lavazza experimentoval s mícháním kávovníkových zrn různého druhu a původu, čímž vytvářel nové vůně a chutě. Předpokládám, že identifikoval spálenou, připálenou a shořelou chuť. Grande lavoro, Luigi.
Luigi se potom tak trochu vykašlal na svých šest dcer a vedení firmy svěřil třem synům. Stalo se tak v roce 1933 pod podmínkou, že synové podíly neprodají a navždy zůstanou v rodině. V roce 1936 se díky tomu stáhl z dění. Luigi Lavazza se následně přestěhoval do obce Murisengo, kde se narodil a nakonec i přežil poslední roky svého života. V malé vesničce v regionu Piemont asi 50 kilometrů od centra Turína zemřel v roce 1949.
Zmínil bych i to, že Lavazza jako společnost měla po roce 1935 velké problémy. Na Itálii byly po invazi do Etiopie uvaleny sankce a Mussolini kromě toho v letech 1940 až 1945 zcela zakázal import kávy do krajiny. Asi mu nechutnala, čemuž se vlastně ani nedivím.
Dodal bych i informaci o tom, že turínská továrna Lavazzy byla v průběhu druhé světové války zbombardována. Zajímalo by mě, kdo konkrétně dal příkaz k tomuto bombardování. Možná náš vedoucí historik Milan U. by to věděl. Ale možná ne.
Formula 1
Lavazza je silná i proto, lebo umí dělat marketing. O tom jsem přesvědčen. Umí se zviditelnit a ukazovat všude tam, kde je to zajímavé. Společnost dokonce působila i v F1, kde byla od roku 2020 partnerem týmu Williams. Kompetentní možná věřili, že závodníci budou díky pití připálené kávy rychlejší. Ale nebyli.
Lavazza se na silném marketingovém poli Formule 1 zviditelňuje i nadále a v tomto roce byla partnerem Velké ceny Austrálie. Nj, s kávou to už moc nesouvisí, ale přece jen jsem dvacet let psal pro F1 a zanechalo to stopy.
To je vlastně všechno, co jsem vám chtěl říct.
Závěr
Lavazza dnes praží obrovské množství kávy a je z ní úspěšná firma. Předpokládám, že nikdo z této společnosti si naši recenzi nepřečte, takže jsem si mohl trochu uletět. Současně věřím, že pokud patříte mezi zákazníky této značky, postupně procitnete a podpoříte některou z řemeslných pražíren kávy. Pomohlo by to, protože peníze by zůstaly doma a naši lidé by dostali lépe placenou práci.
Děkuji za pozornost.
Aktuální pořadí hodnocených káv najdete v nabídce jako RECENZE KÁV.






