Tchibo je jedna z nejsilnějších značek působících na českém kávovém trhu. V množství prodané kávy jsou podle mých informací na druhém místě, a proto bylo více než nutné, abychom si na ně posvítili. V čem je tajemství Tchiba? Nevím jak vy, ale já na to chci přijít. Toto je recenze Tchibo Barista.
Zkoumali jsme, které kávy této značky jsou nejpopulárnější. Na základě zpráv, které jsme dostali od vás, ale i na základě prodejnosti, která je k dispozici například na stránce Alzy, jsme usoudili, že nejvíce na odbyt jdou Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema. Tyto kávy jsou dostupné v podstatě všude a tváří se jako kvalitní. Nebylo tedy příliš o čem uvažovat.
Co myslíte, jde skutečně o kvalitní kávy, které zamíchají pořadí na čele žebříčku? Nebo je to jen průměrná či podprůměrná komoditní kvalita? Čtěte dál a vše se dozvíte.
Bodování
Připomeňme si, že v bodování Blogu o kávě může každá káva získat maximálně 50 bodů. Celkově 25 z nich udělí baristé Filip Lörinc (@chlorofilip) a Gabriela Drenková (@gabrielaa.d), deset udělím já jako šéf Blogu o kávě (@ladislavkiraly), pět udělíte vy jako čtenáři za design obalů a po pěti bodech může káva získat za transparentnost (zda známe její přesný původ a jak byla získána) a za poměr cena/kvalita.
Aktuální pořadí hodnocených káv najdete v nabídce jako RECENZE KÁV.
Baristé
Tchibo Barista Caffé Crema 8/25
Barista Espresso 3,5/25
Zrna
„U obou káv jde o směs různých odrůd arabiky. To je vidět i na zrnech, které jsou různých tvarů, velikostí a zpracování. Občas se vyskytne prasklé, či jinak defektní zrno. Créma je pražená o něco světlejší než Espresso. U Espressa se místy objevily i olejové skvrny. Ani v jednom případě však zrna nejsou extrémně přepražená. Znovu se opakuje velmi podobný styl pražení jako u většiny supermarketových směsí, které jsme dosud testovali.“


Aroma
„Vůně Crémy je tuctová. Ničím zajímavá, ale ani ničím obzvlášť nepříjemná. Jde spíše o tabákové a dřevité tóny. Na vůni směsi Barista Espresso se podepsalo o něco tmavší pražení a aroma této kávy je už mírně nepříjemná. Kromě tabáku a dřeva se v ní nacházejí nepříjemné tóny, které nám připomínaly syntetickou kůži, a zároveň se objevovaly i tóny spáleniny.“

Chuť
„Na cuppingu nás ani jedna z těchto dvou káv nijak neoslnila a nezaujala. Barista Crema se projevovala jako běžná supermarketová káva, v které chuti dominovalo pražení, chutnala tabákově až zemitě. Co považujeme u Crémy za pozitivum, je její dochuť. Ne, nebyla to fajnová dochuť, ale nebyla ani obzvlášť nepříjemná a nezůstávala na jazyku příliš dlouho.“
„Barista Espresso chutnala během celého cuppingu o něco hořčeji než Crema a zanechávala nepříjemnější kouřovou dochuť. Obě kávy měly těžké sirupové tělo, Barista Espresso až nepříjemně těžké.“
„Při přípravě espressa se naplnily všechny předpoklady, které jsme si přinesli z cuppingu. Barista Crema produkovala o něco lehčí espresso s nižší hořkostí a mírnou aciditou (pozor, vůbec ne ovocností). Espresso ze směsi Barista Espresso bylo naproti tomu těžké, výrazně hořké, se sirupovým tělem a spáleninovou dochutí.“


Celkové hodnocení
„Ani jednu z těchto káv nepovažujeme za dobrou. Během celého testování jsme se mezi sebou bavili o tom, co je méně zlé, méně nepříjemné, méně hořké a tak dále. A to velmi odráží to, jak na nás tyto kávy zapůsobily. Směs Barista Crema byla přesně tou kávou, která dostávala přívlastky “méně”. Jde o komoditní kávu, která nám chuťově obzvlášť neublížila, ale zároveň nám nenabídla vůbec nic zajímavé či chutné.“
„Barista Espresso vnímáme díky jejímu tmavšímu pražení o něco hůře. Nabídla nám těžší a nepříjemnější chutě, které zůstávají na jazyku ještě dlouho po dopití. Mléko a cukr je v takovém případě nevyhnutelností.“

JA
Tchibo Barista Caffé Crema 3/10
Tchibo Barista Espresso 2/10
Kávu nejdříve testovali Filip a Gabriela, kteří do našeho speciálního recenzního alba nasdíleli fotky. Na této, kterou přikládám, jsem si všiml, že zrna vypadají poměrně pěkně. Celkem dobrá barva a normálně jsem dostával chuť na kávu.

Potom jsem si pro kávy osobně zašel a když jsem doma otevřel tu světlejší, tedy Barista Crema, zůstal jsem zklamaný. Odrazu už tak světlo nepůsobila. Byla pražená dost na hranu a už mi to opět padlo jen do rámce klasické supermarketové kávy, která z tohoto rámce ničím nevybočuje. Bohužel. Jedno štěstí, že jsem nenašel olejnaté skvrny, ale kdyby to podle mě pražili ještě o tři sekundy déle, už by tam byly.
Namlel jsem si kávu, udělal espresso a když jsem vyklepával puk, vyklepl jsem něco černého. Už i tady jsem viděl výraznou změnu oproti pěknému hnědému puku, který jsem měl v páce předtím. Další náznak tmavě pražené sterilní kávy, v které nepocítím žádnou chuťovou nadhodnotu.
Balvan na žaludku
Tyto vjemy se nakonec potvrdily i při samotné ochutnávce. Není to však nic kritického a nepociťuji zásadně nepříjemnou pachuť. Nějaká tam sice je, ale neodrovnává mě to. Vím si představit, že pro většinu klasických konzumentů kávy je takový produkt šitý na míru. Kávu dokážu vypít bez mléka a cukru. Vůči tekutinám této úrovně jsem už dost imunní a zvládám je.
Bože, jak moc jsem se mýlil.
Update hodinu po vypití kávy: Na žaludku mám nepříjemný těžký pocit, který nevím blíže identifikovat. Někdo mi tam dokoulel balvan. Ta káva mi nedělá dobře.
Dvě hodiny po vypití kávy: Je mi strašně těžko. Těšil jsem se, že si na oběd něco objednám, ale nedá se. Nemám chuť na nic. Toto jsem nezažil ani nepamatuji. Stalo se to už někomu?
Čtyři hodiny po vypití kávy: Konečně mi začíná být dobře a dorazila pizza. Objednal jsem si pikantní Sedliackou, aby mě pořádně propálila a moji interní mikroflóru vrátila zpět do normy.
Indispozice
Původně jsem si myslel, že Tchibo Barista Créma má poměrně blízko k nejhorším kávám, které nabízejí menší české pražírny. Podobné espresso směsi se najdou v mnohých. Jenže jsem si to jen myslel a potom jsem tyto řádky musel revidovat. To, jak mi po kávě bylo zle a těžko, nemá obdobu.
Snažím se namluvit si, že je to jen nějaká moje chvilková indispozice, vždyť jinak by toho nedokázali prodávat tak moc a polovina Česka by po ulicích chodila kvílejíc. Tak či tak se zamýšlím nad tím, co tuto tíži způsobilo. Silnější pražení? Nebo je káva starší? Nebo co s těmi zrny je?
V každém případě platí, že všem vám, kteří ještě pijete toto, bych navrhl přejít možná na nějakou tmavší praženou Kubu nebo na Brazílii Santos – takové kávy najdete asi ve všech pražírnách. To by mohl být krok do většího kávového světa a potom postupně výše a výše po pomyslném žebříku.
Jankin ksicht
Manželka Janka tuto kávu prokoukla o něco dříve. Udělal jsem jí espresso z Caffé Crema, ochutnala a mimicky explodovala. Kdybych takový ksicht viděl na úřadě, kde jsme se brali, tak ANO asi neřeknu. Sranduji, určitě bych řekl.
K tomu dodala, že má pocit, jako by seděla někde u ohniska. Naštěstí si dala jen glg a nehlásí tedy těžký pocit na žaludku. V jejím případě zůstal balvan jen v oblasti tváře a chvíli vypadala jako kámen z Fantaghíro.

Anekdotický důkaz
Tu musím dodat, že když jsem si se svou tíží postěžoval na Instagramu (@ladislavkiraly), dostal jsem zprávu, že je to anekdotický důkaz. Vyhledal jsem si, že je to „faktické tvrzení, které se opírá jen o osobní pozorování shromážděné náhodným nebo nesystematickým způsobem“.
Tak ano, je to jen osobní pozorování a určitě netvrdím, že každému bude takto zle. Vědeckou studii o tom teď dělat nejdu, protože výsledků bych se možná nedožil. V každém případě mi však velmi mnoho lidí napsalo, že po podobných supermarketových kávách nižší komoditní kvality jim zvyklo být taky zle. Přechod ke kávě vyšší kvality však situaci změnil. Neváhejte a udělejte tento krok i vy.
Strach o holý život
Když jsem měl po tomto všem ochutnat ještě Barista Espresso, bál jsem se o holý život. Co když se můj žaludeční stav ještě zhorší? Dlouho jsem čekat nemohl, protože deadline recenze už klepal na dveře. Odhodlal jsem se tedy pro přípravu espressa, avšak s velkým vykřičníkem, že si můžu dát nanejvýš glg. A určitě tu kávu nemůžu jen tak popíjet při práci jako Caffé Cremu.
Pět a půl hodiny po Crème přišel okamžik pravdy. Jsem odhodlaný obětovat se pro dobro vědy a už mi teče espresso z Espressa. Dívám se na to a protírám si oči jestli neleží pod autem a nevypouštím olej z diesla po 35 000 kilometrech. Ale bohužel ne. Espresso z Espressa mi ho jen připomíná. Vzhledem a trochu i pachem. Poučený zkušeností z první kávy si dávám jen jeden glg. Děkuji, toto opravdu není nic pro mě. Odejdi Satane. Jdi pryč Satane. Jdi do pekla. Tam kde jsi byl.
Kávě Barista Caffé Crema jsem chtěl původně udělit 3,5 bodu, ale nakonec musím vzhledem k neskutečné tíži trochu škrtat a dávám tři body. Kávě Barista Espresso dávám dva. Nechutnaly mi a už nikdy je nechci mít před sebou v šálku. Ale pozor: není to to nejhorší, co na trhu máme. Jen asi nikdy nepochopím, jak může toto někdo označit za dobrou kávu. To potom i Danko je dobrý řečník a Blaha dobrý demokrat.
Krotký jako beránek
A ještě bych dodal to, že i když jsme obě kávy koupili v značkové prodejně Tchibo, datum pražení je 16. září 2022. Mají tedy téměř půl roku, což není bůhvíco. Zákazníci této značky se tedy sice rádi označují za velké kávíčkáře, ale bohužel jimi nejsou. Sledovat věci jako datum pražení by měl být základ. Kdybych neměl takovou krotkou povahu jako beránek, už bych to šel do toho Tchiba omlátit o pult. I se zákaznickou kartou, kterou nám k tomu nutili.
Poměr cena/kvalita
Tchibo Barista Caffé Crema 2/5
Tchibo Barista Espresso 1/5
Tu jsme nemohli být bodově velmi štědří, protože kávu jsme v prodejně Tchibo koupili za 12,99€/500 gramů. Vzhledem k nabízené komoditní kvalitě je to strašně moc. Kilovku možno koupit za 23,99€, což mě úplně odrovnalo, protože v českých pražírnách koupíte kilo kávy levněji. A dokonce budete znát i její původ.
Vypadá to tak, že běžní Češi mají hodně peněz, když si můžou dovolit kupovat toto. Budu tvrdý, ale toto je normálně vyvážení peněz na fůrikách mimo Česko. Páni nakoupí laciné zrna, spálí je, přirazí možná 400 procent a běžný občan tohoto státu se ještě nese jako Kardashianka, že si koupil Tchibo.
Napište mi na @ladislavkiraly na Instagramu a já vám doporučím mnohem kvalitnější kávu z českých pražíren, která bude navíc levnější. Fakt. A řekněte to i ostatním, protože spolu dokážeme víc.
Transparentnost 1/5
Na obale jsem se o kávě nedozvěděl skoro nic. Jen takové věci, že „Tchibo Barista Espresso je skutečná kávová specialita, která naplňuje všechny potřeby baristického experta.“ Píší i to, že „ty nejlepší Tchibo arabika zrna jsou jemně a dlouho pražená v tradiční bubnové pražičce, aby se vyladila jejich aroma a unikátní charakter.“ Normálně nevěřím, že ten člověk, co to psal, pil tu istú kávu jako já. A ani že je svéprávný.
Snůška totálních blábolů, ale o kávě jako takové se nedozvíme vlastně vůbec nic. Jen to, že je to arabika, což je v našem ponímání hodné jednoho bodu. Sorry, ono to vlastně není arabika, ale Tchibo arabika. Srdečně pozdravuji ten čibovník (Coffea Tchibo). Nuž a na kávách píší, že jsou fairtrade.
Když se tak zamýšlím, jeden bod je vlastně stále moc a jsme štědří. No nulu si musíme nechat pro kávy, které nám neprozradí ani ten poměr arabiky a robusty. Například pro nějakou fajnovou instantní.
Design obalu 1/5
Toto je kategorie, v které dáváme prostor tradičně vám, čtenářům Blogu o kávě. I tentokrát jsme vypsali anketu, díky které jste mohli obalu Tchibo udělit 0 až 5 bodů. Nebyli jste velmi štědří a obě kávy dostávají jen jeden bodík.
Za jeden bod hlasovalo 138 z vás, za dva body 76, za nulu 75, za tři body 61, za čtyři body 14 a za pět bodů takisto 14. Spolu jsme vyzbírali 378 hlasů, za které vám velmi pěkně děkujeme. Lidé z Tchibo také děkují, ale méně pěkně.

Celkové hodnocení
Tchibo Barista Caffé Crema 15/50
Tchibo Barista Espresso 8,5/50
Další zajímavosti:
Historie Tchibo
Společnost Tchibo vznikla v roce 1949, kdy ji založili Carl Tchilinghiryan a Max Herz. Ten spíše jmenovaný pocházel z Arménie (u nás se asi psal Čilinghirjan) a protože se jeho jméno Němcům těžko vyslovovalo, přejmenoval se na Carl Tchiling Hiryan. No a firmu tito páni pojmenovali „Frisch-Röst-Kaffee Carl Tchiling GmbH“, tedy něco jako „Čerstvě pražená káva Carla Tchilinga s.r.o.“
Označení Tchibo vzniklo později, když se celý název zkrátil na Tchiling Bohnen, tedy Tchilingove zrna. Tchi-bo. Vlastně jako bych si já založil Királyho zrna, Kirzr. To je vončo.
Na české stránce Tchibo jsem si přečetl i další zajímavosti. Vyzdvihli tam „myšlenku hamburského obchodníka Maxe Herza posílat kávu poštou – zabalenou v praktických dózách na kávu nebo utěrkách na nádobí. V Německu se káva Tchibo brzy stala nejoblíbenější značkou a široká nabídka kávy se postupem času rozšířila o exkluzivní druhy zboží z oblasti zařízení domácnosti, bytových doplňků, módy a sportu. První prodejna Tchibo byla otevřena v roce 1955 v Hamburku a dnes po celém světě existuje více než 1 000 obchodů Tchibo. K tomu je třeba připočítat e-shopy Tchibo fungující v devíti evropských zemích. Dnes Tchibo svým zákazníkům nabízí týden co týden nové kolekce – vždy jiné, vždy nové.“
Dnes Tchibo stoprocentně vlastní rodina Herzovců. Vdova po Maxovi Herzovi, Ingeburg Herzová, žila až do roku 2015 a manžela přežila o 50 let. Dožila se krásných 95 let a firma následně přešla na její syny Michaela Herza a Wolfganga Herza, respektíve na jejich firmu Maxingvest AG.
Proč je Tchibo tak populární?
Hodně jsem přemýšlel i nad tím, proč je káva Tchibo taková populární, když vlastně vůbec není dobrá. To nám skutečně stačí tak málo nebo jak nás oklamali? Je zřejmé, že jednou ze silných stránek Tchiba je marketing. Dobrá a často se opakující reklama. Člověk má doslova pocit, že pije zlato. Vlastně možná proto ta tíže na žaludku.
Oslovil jsem i svých čtenářů na Instagramu a kromě marketingu jste často zmiňovali i dostupnost. Uložil jsem si vyjádření jednoho z vás: „Dostupnost, cena, reklama, pomyslná kvalita. Toto umí ovlivnit doslova 90 procent lidí. Prodávám auta a funguje to stejně: co lidé vidí v reklamě a co je dostupné, to se prodává.“
Na tomto něco bude. Když přijdu u nás v Košicích do velkého obchodního centra, všude je Tchibo. Optima, Aupark, Galerie. Všude mají svou prodejnu. Je to smutné, ale Tchibo má jen v tomto městě tři prodejny s kavárnou a výběrovka naopak není skoro nikde. Těžko potom bojovat s těmito mumiemi.
Spotřební zboží
Na obchodech i eshopu Tchibo je zajímavé to, že neprodávají jen kávu. Prodávají i elektroniku, oblečení, domácí potřeby, ale našel jsem tam i kukly, padák pro zvyšování odporu při běhu, zahradnické nůžky, boxerky či dětské hračky.
Od vás mi na Instagramu přišlo několik desítek pochvalných zpráv. Nejčastěji jste v nich vychvalovali kvalitní nepromokavé oblečení pro děti. Mně hned napadlo, že je možná stejně „kvalitní“ jako jejich káva, jen my to neumíme posoudit. Ale nepřísluší mi dále spekulovat, protože nemám ani šajnu.
Já mám jinak z Tchiba elektrický mlýnek, který už sice nepoužívám, ale před časem mi dobře posloužil. Má 26 nastavení hrubosti mletí. Více jste mi napsali, že od nich máte konvici.
Úplně jsem odpadl z informace, kterou jsem si přečetl na české Wikipedii: „Tchibo na vybraných trzích nabízí i zprostředkování nákupu zájezdů, elektřiny, pojištění či mobilních služeb.“ Takže když si chci pojistit žaludek, měl bych jít do Tchiba. No čiboha. Sorry za vulgarismus.
Podle mě by vlastně mohli nabízet i jídlo, protože cibo (čti čibo) je italsky jídlo, potrava či strava.
Jihlavanka
Na závěr této vášnivé recenze mi nedá nezmínit značku Jihlavanka. To je v Čechách něco jako slovenská Popradská káva, ale ještě o trochu horší. Tuto balírnu a pražírnu kávy „dle speciální receptury“ otevřeli v Jihlavě ještě v roce 1958.
V roce 1991 tyto Balírny obchodu koupila právě společnost Tchibo a v roce 1993 vznikla značka Jihlavanka. Celkově je to poměrně smutný příběh, protože káva se už v Jihlavě nepraží – od roku 2005 ji praží v Polsku a v jiných zemích. No a od roku 2011 už v Jihlavě nesídlí ani vedení Jihlavanky, které se přestěhovalo do Prahy. Nic moc.
Já jsem už jednou Jihlavanku chutnal. Kilo mleté kávy jsem si koupil za 6,50€ a fakturu mám stále uloženou. Kdybyste mi náhodou nevěřili. A určitě neuvěříte, že jsem si z ní dělal cold brew, haha. Jo, jsem extremista, ale stále žiju.

Závěr
Kde se v průběžném žebříčku umístily kávy Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema? Aktuální pořadí najdete v horním menu webu blogokave.sk jako RECENZE KÁV.






