Stojíte v supermarketu a z poličky se na vás prosebným pohledem dívá nádherný vánoční balíček s nápisem Christmas blend 2024. „Kup si mě, vždyť jsem plný raritní odstáté Sumatry s chuťovými tóny koření, čokolády a smrkových výhonků.“ To zní jako káva ušitá na míru Vánoc. Tak tedy putuje do košíku. A vy jste se znovu nechali nachytat šikovným marketingem kávového giganta Starbucks.
Abych předešel zkaženým svátkům v co největším počtu domácností, rozhodl jsem se speciální limitku od Starbucksu ochutnat. Prozradím vám, zda tato káva za něco stojí, nebo byste se jí měli obloukem vyhnout. Pojďte se mnou na výlet do světa vánoční kávy, kde jsou hranice mezi speciálním a všedním rozmazané jedním šikovným logem.

Vánoční blend se záhadnou vyzrálou Sumatrou
Jak říká obal, Starbucks přináší speciální vánoční blend už 40 let po sobě. To znamená, že jim to prochází už pořádně dlouho. Letos by měl být speciální a pro toto kulaté výročí si do své směsi vybrali raritní „odstátou“ Sumatru. Sám nevím, co tím myslí. Nikde v popisku se totiž nemohu dočíst, zda mají na mysli kávu zrající v sudech po alkoholu nebo jde o starý sběr kávy z ostrova Sumatra. Starbucks to pravděpodobně považuje za malé vánoční tajemství.
Sumatra však není jediná káva, která se v balíčku nachází. Sekundují jí zrna stoprocentní arabiky z Guatemaly, Kolumbie a asijsko-pacifického regionu (já jsem si toto pojmenování nevymyslel, to Starbucks). Všechna zrnka by měla být pražená tmavě, díky čemuž bude káva vynikat robustním tělem, chutěmi kořeněné čokolády a smrkových výhonků. Smrkové výhonky jsem v chuťovém profilu jakživ neviděl, ale musím uznat, že to je velmi šikovný trik, jak vám říct, že káva bude chutnat jako dřevo.

Vánoce v létě
Ještě předtím, než společně otevřeme balíček vánočního zázraku od Starbucks, zamysleme se nad jedním důležitým údajem z balíčku. Vánoční blend jsem kupoval přímo v kavárně Starbucks na přelomu listopadu a prosince. Stál 11,50 za 250 gramů. Tak proč byl, sakra, pražený DVACÁTÉHO SEDMÉHO SRPNA. Tři měsíce od pražení sice nejsou nijak extrémně dlouhá doba, ale káva časem degraduje.
Za tuto dobu se už pravděpodobně dostala za vrchol své kvality a její chuť pomalu ale jistě degraduje. Při ceně 11,50 za 250 gramů by si zákazník zasloužil čerstvě praženou a kvalitní kávu a ne vánoční blend pražený v srpnu. V malých slovenských pražírnách kávy něco takového nezažijete.
Čertovský puch
Otevření balíčku ve mně vyvolalo jisté pochybnosti. Nezlobil jsem? Čert mi na Vánoce přinesl uhlí? Našel jsem v něm totiž extrémně tmavě upražená zrnka, která se ve tmě balíčku jakoby ztrácela. Viděl jsem jen nablýskaný povrch zrnek odrážející světelné paprsky dopadající do útrob balení. Ajaj.

Samé „dobré“ zprávy. Aby toho nebylo málo, ovanul mě extrémně silný puch připomínající tlející dřevo a spálené pneumatiky. Tehdy jsem si všiml, že na etiketě Starbucks uvádí i stupeň pražení. Na škále od světlého pražení po tmavé se tato káva nachází přibližně ve středu (konkrétně na čtvrtém stupínku ze šesti).
Hledání mladého smrčku
No nic, dost bylo lamentování! Pojďme si připravit Vánoce podle Starbucksu a pokusme se najít tu bájnou vyzrálou Sumatru. Kávu sypu do mlýnku a vězte, že mi ho je líto. Pomletím se to odstrašující aroma znásobilo a mě už začínají chytat mdloby. Z kávy si připravuji espresso. Záměrně ji extrahuji o něco kratší dobu než běžné výběrové kávy.
Stopky ukážou 22 sekund a v mém šálku se ocitá přibližně 40 gramů dvojitého espressa. Má krásnou cremu, o tom není pochyb. Všechna nádhera se však v tomto bodě končí. Káva je natolik přepražená, že by do ní mohli namíchat i tu nejdražší geishu na světě, ale chutnala by jen hořce, hořce a hořce. Žádná čokoláda, žádný mladý smrček. Cítím v ní jen pálčivou hořkost a dřevěné uhlí. To by možná odpovídalo datu pražení. Srpen je přece obdobím grilovaček, no ne?

Šťastné a české (a žádné jiné)
V tomto bodě bych rád přestal s grilováním Starbucksu. Zkušenějším a zběhlejším kávomilcům je už předem jasné, že od vánoční kávy této značky člověk nemůže očekávat nic dobrého. Mnozí z nás se však nechají nachytat. Starbucks je totiž mistrem marketingu. Obal této kávy a celá atmosféra, kterou ve svých prodejnách vytváří, je jednoduše opojná.
S čistým svědomím mohu říct, že tato káva lákala i mě, i když jsem věděl, že to bude katastrofa. Všechna ta slova o unikátnosti, raritě či vánoční atmosféře vás nainfikují. Avšak prosím, odolejte jim. Za 11,50 za 250 gramů si můžete koupit kvalitní kávu z českých pražíren, která nebude přepražená a nebude pražená před několika měsíci. Navíc podpoříte české podniky a ne nadnárodní korporát. A proto vám chci popřát Šťastné a české (a žádné jiné – tedy alespoň co se kávy týče).
Můj tip: Klikněte zde a najdete slevové kódy na kvalitní kávu z řemeslných pražíren.







