Instantní káva je nezbytnou součástí mnoha domácností. Rozmach instantních káv je spojen s druhou světovou válkou a americkou armádou. Instantní káva sloužila jako jednoduchá, rychlá a spolehlivá dávka kofeinu, k jejíž přípravě stačilo několik decilitrů teplé vody. Od konce druhé světové války instantní kávy kolonizovaly celý svět a nevyhnuly se ani Česku. Dnes je na trhu mnoho značek, edic a druhů tohoto lyofilizovaného zázraku, ale která instantní káva je nejlepší? Na tuto otázku vám odpoví velký test instantních káv z dílny Blogu o kávě.
Schválne, jaká byla vaše první zkušenost s kávou? Jste také součástí týmu, který začínal zaléváním instantní kávy? Nebo ji pijete dodnes a přemýšlíte, která nabízí ty nejlepší chutě? Abychom rozluštili tuto záhadu a našli odpověď na otázku „Která instantní káva je nejlepší?“. uspořádali jsme velký test instantních káv dostupných v našich supermarketech.
Náš tip: Hledáte kvalitní kávu? Podívejte se na slevové kódy do ověrených pražíren – klikněte zde.

Test instantních káv: kvalifikace
První kolo velkého testu instantních káv bylo online kvalifikací. Na našem instagramovém účtu @blogokave jsme položili otázku: „S jakou instantní kávou se setkáváte nejčastěji?“. V drtivé většině jste nejčastěji zmiňovali kávy Nescafé a Jacobs. Konkrétně Nescafé Gold, Nescafé Classic a Jacobs Velvet Crema.
Vedle nich jste postupně přidali instantní produkty značek jako Tchibo, Bellarom, Davidoff, L’or, DM nebo K-Classic. Vybrali jsme nejčastěji zmiňovanou semifinálovou dvanáctku. Všechny kávy jsme nakoupili v supermarketech a rozdělili je losem do dvou semifinálových šestek. Rozhodli jsme se najít nejlepší instantní kávu.
Semifinálová dvanáctka:
- Davidoff Fine Aroma
- Jacobs Velvet Crema
- K-classic Gold
- Nescafé Classic
- Bellarom Kostarika
- L´or Intense
- Bellarom Gold Classic
- Nescafé Gold
- K-Classic Bio
- DM Bio
- Tchibo Barista Classic
- Eduscho Instant Classic

Semifinále a jeho formát
Všechny kávy byly rozděleny losem do dvou šestek. Podmínkou bylo, že ve stejné šestici nesmí být dvě kávy od stejného výrobce. Proto jsme v první fázi „nasázeli“ dvojice káv od stejných producentů do různých semifinálových skupin a zbytek káv k nim byl přiřazen náhodným losováním. Tím vznikly dvě semifinálové šestice, které se později utkaly v nelítostných soubojích.
Slepá degustace instantních káv
Semifinále bylo slepou degustací. Do stejných misek jsme z každé kávy nabrali doporučené množství instantní kávy a překalibrovali je tak, aby se do všech misek dalo nalít stejné množství vody. Každá miska byla na dně označena číslem, které bylo přiřazeno konkrétní kávě.

Poté jsme smíchali a ochutnali šest káv, aniž bychom věděli, která miska patří které značce kávy. Během testu jsme si zapisovali aromatické a chuťové vjemy jednotlivých vzorků a poté je seřadili od nejhoršího po nejchutnější. Do velkého finále mohly postoupit pouze tři nejlepší instantní kávy z každého semifinálového kola. Které to budou? To se dozvíte právě teď.

Velký test instantních káv: semifinále 1
- Bellarom Gold Classic
- Nescafé Gold
- K-Classic Bio
- DM Bio
- Tchibo Barista Classic
- Eduscho Instant Classic
Než se dozvíte jména výherců, podívejte se s námi na informace na obalu. Dozvíme se o instantních kávách více, nebo nás etiketa bude krmit sladkými, ale prázdnými slovy?
Náš tip: Hledáte kvalitní kávu? Podívejte se na slevové kódy ověřených pražíren – klikněte sem .

Etikety a informace o instantních kávách
Bellarom Gold Classic
Bellarom Gold Classic se pyšní anglickým přívlastkem „full-bodied aroma“. Aroma s plným tělem zní už na první poslech jako zvláštní slovní spojení. Tělo je chuťový vjem, který vyjadřuje pocit, strukturu a plnost, kterou káva zanechává na jazyku. Aroma s plným tělem tedy nedává žádný smysl. Co už, nevadí. Značka Bellarom, patřící do sítě supermarketů Lidl, využívá klasickou nicneříkající stupnici síly kávy. Gold Classic se na této stupnici nachází na čtvrtém stupni z pěti. Znamená to tmavé pražení, nebo plné chutě? To se dozvíte o pár řádků níž. Co se ale nedozvíte, je původ a detailní složení kávy. Lidl se zmohl jen na označení: 100% káva. Děkujeme 🙂

Nescafé Gold
Nescafé Gold se v anketě týkající se nominací do velkého testu instantních káv ocitla na předních příčkách. Mezi našinci velmi oblíbená instantní káva by podle společnosti Nescafé měla vynikat bohatým aromatem a jemnou chutí. Podle výrobce má káva intenzitu ohodnocenou číslem 7. Z kolika? To je pravděpodobně výrobní tajemství. Této intenzity v Nescafé dosáhli upražením arabiky dozlatova. Z této věty je relevantní jen jediné slovo – arabika. I když Nescafé neuvádí přesné složení kávy a zmiňuje pouze termín stoprocentní instantní káva, můžeme se domnívat, že jde o čistou arabiku.

K-Classic Bio
K-Classic Bio ze sítě supermarketů Kaufland pochází z kontrolovaného ekologického zemědělství. Její intenzita jí vynesla tři body z pěti a Kaufland uvádí i poměr arabiky a robusty. Jejich Bio káva se skládá z čisté arabiky a alespoň za tento údaj si od nás vysloužila malou pochvalu.

DM Bio
Podobně jako značka K-Classic má i drogerie DM svou vlastní instantní kávu s označením Bio. Její intenzita je přesně uprostřed stupnice uváděné výrobcem: směs arabiky a robusty pěstované metodou ekologického zemědělství dostala známku 2,5 z 5. Poměr arabiky a robusty je v tomto případě 70:30 (arabica:robusta).

Tchibo Barista Classic
Tchibo Barista Classic vychází z často omílaného přísloví. Pomalu pražená káva má více chuti. Tato věta se objevuje na obalech mnoha komoditních káv. Pomalé pražení při nižších teplotách však způsobuje pražené tóny a potlačuje přirozené chuťové tóny kávových zrn. Podle společnosti Tchibo je jejich káva Barista Classic jemná a hladká káva se střední intenzitou (3 body ze 6). Nejdůležitější informace o původu a složení kávy od společnosti Tchibo nečekejte. Dozvíte se pouze to, že pijete 100% instantní kávu.

Eduscho Instant Classic
Eduscho vytahuje pro mnohé těžký argumentační kalibr. Jejich Instant Classic je kávovým dědictvím sahajícím až do roku 1924. Káva s tak dlouhou tradicí přece musí být ta nejlepší. Sto let zkušeností – a přesto se Eduscho nesnaží své zákazníky informovat o původu kávy. Jediné, co se z etikety dozvíte, je její intenzita: tři body z pěti. Mimochodem, značka Eduscho dnes spadá pod giganta Tchibo, který firmu převzal. V této šestici tak přece jen zažijeme malý interní souboj.

Test instantních káv: výsledky 1. semifinále
6. místo K-classic Bio
Ve vůni se objevuje pouze sladkost a podpis procesu lyofilizace. V porovnání s konkurencí je vůně nevýrazná a nezapamatovatelná. Chuť této kávy nás nepříjemně šokovala. Již při vysoké teplotě se projevila extrémně vysoká kyselost. Pozor, nejednalo se o příjemnou ovocnou kyselost, ale o kyselost, která v ústech vyvolává pocit octa. Ta se s ochlazením jen zvýraznila. Dělali jsme, co jsme mohli, ale kávu jsme nemohli pohodlně polknout. Všechny ostatní chuťové složky byly zastíněny vysokou kyselostí, kvůli které se káva stala téměř nepoživatelnou.
5. místo Nescafé Gold
Vůně kávy je průměrná, zemitě nasládlá s typickým podpisem lyofilizace. Z pozadí vystupují tóny pražení a pražených ořechů. Za tepla je její chuť mdlá, dřevitá a nezajímavá. Jak chladne, zvýrazňuje se trpkost a acidita kávy. Nejpříjemnější složkou chuti je hořkost syrových brambor, která převažuje zejména v dochuti.

4. místo Eduscho Instant Classic
Sladkou vůni, která vás v prvním okamžiku udeří do nosu, postupně přebijí tóny pražení. Aroma naznačuje, že káva použitá při výrobě kávy Instant Classic od Eduscho byla pražena tmavěji. Chuť kávy je výrazně hořká, s nízkou kyselostí a celkově velmi intenzivní. Dochuť zanechává na jazyku nepříjemnou hořkost připomínající syrové brambory. Proto Eduscho získává pomyslnou bramborovou medaili a jen těsně mu uniká postup.
Náš tip: Hledáte kvalitní kávu? Podívejte se na slevové kódy ověřených pražíren – klikněte sem .
Do finále postoupí (značky jsou uvedeny v náhodném pořadí):
DM Bio
Aroma DM Bio lze označit za nejkyselejší z prvních šesti hodnocených. Jeho chuť se vyznačuje nízkou hořkostí a poměrně vysokou kyselostí. Kyselost je mléčná, připomíná řecký jogurt. Sladkost kávy je nízká a hořkost a kyselost jsou vyvážené. V dochuti se objevuje mírná dřevnatost, která však velmi rychle mizí z jazyka. DM Bio se zaslouženě umístila na postupovém místě.

Tchibo Barista Classic
Aroma edice Barista od Tchibo je velmi neutrální. Převládají v něm nasládlé tóny a jistá bylinnost. Chuť je poměrně sterilní – nic v ní příliš nedominuje ani nevyčnívá. To lze vnímat jako pozitivum, ale i jako negativum. V tomto případě však považujeme vyrovnanost chutí za velké plus. Za tepla je káva převážně hořká, ale s postupným chladnutím se v chuti zvýrazňuje příjemná sladkost. Acidita se v kávě téměř nevyskytuje. Tchibo Barista Classic těží ze slabé úrovně své konkurence. Ve světě zrnkové, a zejména výběrové kávy, by sterilita a fádnost představovaly zásadní nevýhodu. V tomto souboji však instantní kávě od Tchibo zajistila jednu z postupových pozic právě absence nepříjemných tónů, které by se mezi sebou výrazněji bily.
Bellarom Gold Classic
Aroma kávy Bellarom Gold Classic je na instantní kávu velmi průměrné. Káva voní neutrálně, sladce, s příznakem procesu lyofilizace. V chuti se velmi nešťastně střetávají dva chuťové vjemy. Výrazná zemitá hořkost a nepříjemná kyselost k sobě vůbec nepasují. Do tohoto souboje se přidává mírná sladkost, která je jedním z mála pozitivních vjemů této kávy. I špetka příjemné sladkosti však stačí k tomu, aby Bellarom předčila dostatečný počet konkurentů a urvala jednu z pozic na stupních vítězů.

Velký test instantních káv: semifinále 2
- Davidoff Fine Aroma
- Jacobs Velvet Crema
- K-classic Gold
- Nescafé Classic
- Bellarom Kostarika
- L´or Intense

Etikety a informace o instantních kávách
Davidoff Fine Aroma
Značka Davidoff se svými výrobky zaměřuje na eleganci a luxus. Stejné atributy má i jejich instantní káva Davidoff Fine Aroma. Elegantní a voňavá káva se středním tělem a elegantně kyselým charakterem zakončená charakteristickým jemným aroma. Na stupnici intenzity s celkovým počtem dvanácti bodů se řadí na sedmý stupeň. Kromě této informace se z etikety dozvíte také to, že se jedná o 100% arabiku. Snaha popsat aciditu, tělo a aroma je v tomto případě lepší, abyste si chuť kávy mohli před jejím nákupem představit podrobněji.

Jacobs Velvet Crema
Velvet Crema se v našem dotazníku objevovala velmi často. Řada domácností spoléhá na tento pilíř instantních káv, o němž jeho etiketa hovoří jen velmi vágně. Sametová pěna a výrazná chuť, která na stupnici intenzity získala čtyři z pěti možných bodů. Žádná zmínka o původu kávy nebo alespoň o složení a poměru arabiky a robusty. Transparentnost zřejmě není to, co dlouhodobí konzumenti této instantní kávy oceňují. Bude to její chuť?

K-Classic Gold
Řetězec Kaufland a jeho značka K-Classic nabízí ve svém sortimentu instantních káv také kávu s přízviskem Gold. Ta by měla sloužit jako levnější alternativa k instantním kávám označeným slovem Gold od konkurenčních značek. K-Classic popisuje svou „zlatou“ jako výraznou kávu s intenzitou tři z pěti. Skládá se z arabiky a robusty v naprosto neznámém poměru.

Nescafé Classic
Druhý zástupce Nescafé je z hlediska průhlednosti velmi podobný svému „zlatému“ bratrovi. Instantní Nescafé Classic je „signature roast“ s výraznou vůní a bohatou chutí. Tentokrát se Nescafé vyhnulo jakémukoli označení intenzity a pro jistotu i původu a složení. Svou „signature roast“ s podpisem pražiče si pravděpodobně střeží jako oko v hlavě i před vlastními zákazníky.

Bellarom Costa Rica
Prémiová 100% arabica od Bellarom, značky patřící do řetězce Lidl, nabízí smíšené dojmy. Její etiketa vyvolává dojem, že kupujete něco lepšího. Něco z vyšší třídy kávy. Když se na ni podíváte podruhé, začnou se objevovat pochybnosti. O instantní kávě Bellarom Costa Rica se dozvíte jen to, že se jedná o stoprocentní kostarickou arabiku s intenzitou čtyři z pěti. Žádný popis chutí, které by taková káva vyžadovala. Vynikne nakonec, nebo se naplní pochybnosti a zmatky?

L´or Intense
L’or, druhá značka z této šestice, sází na elegantní a luxusně působící design své kávy. Je bohatá a aromatická s intenzivní chutí pražení a ostrou dochutí. Tato slova vám poskytnou jakousi představu o chuti nebo stupni pražení. L’or vám však – podobně jako jeho konkurence – neposkytne luxus v podobě informací o původu kávy. Mimochodem, tato značka spadá pod značku Jacobs, takže si i druhá šestice zaslouží šťavnatý duel dvou příbuzných značek.
Náš tip: Hledáte kvalitní kávu? Podívejte se na slevové kódy ověřených pražíren – klikněte sem .

Test instantních káv: výsledky druhého semifinále
6. místo L´or Intense
U kávě L’or Intense se v našich poznámkách objevuje slovo napsané velkými písmeny: NEJ HOR ŠÍ. Už jen pomyšlení na tuto kávu nám nahání husí kůži. Začněme pozitivy. Tedy – jediným pozitivem. Aroma kávy je průměrné. Vůně působí tmavěji, ale nijak ostře ani nepříjemně. Skutečné utrpení však začíná prvním srknutím. Navzdory tmavému aromatu vás jako první „zasáhne“ ultrasilná octová acidita, která vás srazí k zemi. A když si už myslíte, že nic horšího nemůže přijít, ocet vystřídá extrémně silká hořkost. Ta vás, bezmocně ležící, pořádně nakopne a definitivně dorazí. Opravdu nám nejde do hlavy, jak může být tmavě pražená káva zároveň tak octově kyselá a hořká.

5. místo Bellarom Kostarika
Lidl udělal s touto kávou velký krok vedle. Ve vůni se zdá být téměř přepražená se silnými kouřovými a dřevitými tóny. Na jazyku vás nejprve zasáhne silná mléčná kyselost, kterou doplňuje podobně výrazná tužková dřevitost jako u Bellarom Gold. Kyselost a dřevitost spolu nepříjemně bojují a celkový dojem z kávy je rozpačitý. Káva ani náznakem nepřipomíná kvalitnější single origin kávy.
4. místo Nescafé Classic
Edice Classic od Nescafé po aromatické stránce rovněž nijak nevyčnívá z davu. Její vůně je sladká, najdete v ní špetku kakaa, ale také výrazné dřevité tóny. V chuti vás jako první zaujme příjemná oříšková sladkost, která se však velmi rychle vytratí a nahradí ji výrazná dřevitost. Dochuť kávy je nepříjemně hořká. Nescafé Classic ničím zvlášť nezaujme, ale ani výrazně neurazí.

Do finále postoupí (značky jsou uvedeny v náhodném pořadí):
K-Classic Gold
Aroma kávy Gold od K-Classic je opět velmi průměrné a nápadně podobné několika jejím soupeřům. Převládá v něm nasládlost a typický „podpis“ lyofilizace. Po chuťové stránce vám K-Classic Gold odpálí víko. Za tepla v ní zcela jasně ucítíte tužku, kterou jste nervózně okusovali na hodině chemie nebo matematiky. Opravdu – tak čisté dřevo jsme v kávě ještě nikdy necítili. A co víc – dřevo neruší žádný jiný chuťový vjem, takže vás K-Classic Gold okamžitě přenese zpět do školních lavic. Až po vychladnutí se v kávě objeví nepříjemná acidita, která naruší celý dřevěný dojem. Přesto – i navzdory silné dřevitosti a aciditě za studena – byly chutě této kávy vyrovnanější a méně rušivé než u vzorků umístěných na nižších příčkách.

Davidoff Fine Aroma
Aromu kávy jsme si v poznámkách popsali jako spálenou. Dominuje jí tmavé pražení, které vytváří dřevitou a kouřovou vůni. V chuti se střídají pražené tóny s jemnou aciditou. Dochuť Fine Aroma od Davidoff patří mezi nejpříjemnější z celého testu – je sladká, oříšková a na jazyku zanechává příjemný pocit ještě dlouho po doušku. Fine Aroma od Davidoff si zasloužila postupové místo především díky povedené dochuti, příjemným a nepřehnaným praženým tónům a jemné aciditě, která kávě dodává šťavnatost.

Jacobs Velvet Crema
Vůně kávy je popsána slovem nuda. Je nasládlá s příznakem lyofilizace. Chuťově vyniká Jacobs svou vyvážeností ve srovnání s ostatními konkurenty. Najdete v ní hořkost, sladkost i kyselost. Žádná z těchto kategorií nezastíní ostatní a dohromady tvoří poměrně chutnou rovnováhu.

Test instantních káv: která káva vítězí?
Na začátku jich bylo dvanáct. Šest z nich padlo ve statečném boji a šest postoupilo do velkého finále. Finálové kolo bude mít stejnou podobu – slepou degustaci.
Náš tip: Hledáte kvalitní kávu? Podívejte se na slevové kódy nejlepších ověřených pražíren – klikněte zde .
Finalisté velkého testu instantních káv:
- Davidoff Fine Aroma
- Tchibo Barista Classic
- Jacobs Velvet Crema
- DM Bio
- K-Classic Gold
- Bellarom Gold Classic

Mezi semifinálovými koly a samotným finále jsme si od instantních káv na dva týdny odpočinuli. Sbírali jsme síly na poslední chuťové klání šestice nejlepších káv.
Slepý závěrečný test
Finále proběhlo stejným způsobem jako obě semifinálová kola. Pomocí slepé degustace jsme kávy seřadili od nejméně chutné po tu nejchutnější. Každá z káv byla připravena za stejných podmínek a ve stejný čas. Díky tomu jsme je ochutnávali při stejné teplotě a ve stejném poměru.

Celebritní divoká karta
Jak jste si možná všimli, mezi finalisty byla jedna káva navíc. Divokou kartu a místo ve finále si zasloužila instantní káva Keto od slovenské celebrity Bc. Silvia Kucherenko. Její instantní kávu jsme také testovali v samostatném recenzním speciálu, ve kterém získala poměrně solidní hodnocení. Proto jsme se ji rozhodli konfrontovat přímo s tím nejlepším, co nabízejí naše supermarkety.
Výsledky rozsáhlého testu instantních káv:
7. místo Bellarom Gold
Na posledním místě se umístila káva z řetězce Lidl – Bellarom Gold. Nerovnoměrnost chuti a nepříjemná pachuť z ní nedělají kandidáta na vítězství a musí se spokojit se sedmým místem.

6. místo K-Classic Gold
Zlatá edice značky K-Classic z řetězce Kaufland má v podstatě stejné slabiny jako její konkurent z Lidlu. Nepříjemná tužková dřevitost bojuje se silnou kyselostí, takže káva je nevyvážená a nepříjemná.
5. místo Keto káva od Silvie Kucherenko
Celebritní divoká karta si ve finále nevedla špatně. Podařilo se jí překonat dvě kávy se zlatou etiketou. Překonala je díky vyváženosti chutí. Těchto chutí však bylo v kávě velmi málo a výsledný nápoj působil ploše. Proto se jí nepodařilo vyšplhat na vyšší příčky.
4. místo Tchibo Barista
Bramborovou medaili získala káva Tchibo Barista. V této kávě již najdete chutě, které lze označit za příjemné. Kyselost kávy je nízká, nebojuje s příjemnou hořkostí. Káva je chuťově vyváženější, ale velmi mdlá a nevýrazná.

3. místo Jacobs Velvet
Bronzové třetí místo obsadila jedna z nejoblíbenějších káv. Jacobs Velvet je poměrně vyvážená káva s nízkou kyselostí, vyšší sladkostí a zvládnutelnou hořkostí. Pravděpodobně proto si získala vaše srdce a s nimi i pěkné bronzové umístění v tomto testu.
2. místo Davidoff Fine Aroma
Už po semifinálových kolech jsme tušili, že Davidoff Fine Aroma bude jedním z favoritů na vítězství. Káva Davidoff vám nabídne skvělou chuťovou vyváženost sestávající z tmavší chuti pražení, nižší kyselosti a vysoké sladkosti. Oříšková sladkost vystřelila tuto kávu na vynikající druhé místo.
Našeho semifinálového favorita však předběhla jedna instantní káva. Která to byla?
1. místo DM Bio
Tramtadadá! Vítězkou a zároveň královnou supermarketových instantních káv se stala bio káva značky DM. DM Bio zaujala ze všech finalistů nejvíce. Její chuť tvoří výraznější acidita připomínající řecký jogurt, středně silná sladkost a středně silná hořkost. Chuťové složky spolu nesoupeří, ale vytvářejí vyvážený a harmonický celek. DM Bio vyčnívá z řady právě díky aciditě, která není nepříjemná ani svíravá. Proto si právem odnáší zlatou medaili.

Která instantní káva vám chutná nejlépe? Napište do diskuse. A rozhodně zvažte, zda by nebylo lepší přejít na zrnkovou kávu a objevit zcela nový kávový svět. Uvidíte, že nebudete litovat. Se slevovými kódy do ověřených pražíren kávy se vám bude rozhodovat snadněji.






